vår 2016
IDR-3921 Fritid, kroppskultur og helse - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på master i idrettsvitenskap og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

  • Fritidssosiologi, fritidsfilosofi og fritidspedagogikk.
  • Trender på idretts- og fritidsarenaer.
  • Friluftsliv, livsstil og identitet.
  • Kroppen i bevegelse - å ha kropp og å være kropp.
  • Kjønn og kropp.
  • Fysisk aktivitet og helse.


Hva lærer du

Kunnskap

  • Ha innsikt i sosiologiske og filosofiske forklaringer og teorier om fritid, kroppskultur og helse.
  • Ha innsikt i betydning av fritid og fritidsaktiviteter før og i dag.
  • Ha innsikt i friluftsliv som typisk norsk livsstil.
  • Ha kunnskap om ulike teorier og tilnærminger om og ulik forståelse av kropp.
  • Ha innsikt i en antroposentrisk og biosentrisk livsforståelse.
  • Ha innsikt i idrettens betydning for en sunn eller usunn livsstil.
  • Ha kunnskap om ulike former for idrett og friluftsliv som f.eks. mosjons-, rekreasjons-mestrings- og prestasjonsaktivitet, og med henblikk på fysisk og mental helse.

Ferdigheter

  • Analysere og kritisk vurdere utsagn, tekster og diskusjoner om fritidsaktiviteter i samfunnsmessig sammenheng.
  • Skrive en reflektert redegjørelse for aktive fritidstilbud.
  • Analysere og kritisk vurdere utsagn, tekster og beskrivelser av kropp.
  • Beskrive kroppen som identitetsmarkør.
  • Lese, analysere og kritisk reflektere over forskningsdata om folkehelse.

Generell kompetanse

  • Utvikle en forståelse for betydning av fritiden i det moderne samfunnet.
  • Ha kunnskap om det tradisjonelle og det moderne friluftslivets betydning for utvikling av væremåte og livsstil.
  • Kunne delta reflektert i samfunnsdebatter om fysisk aktivitet, fritid og identitetsutvikling.
  • Ha utviklet en forståelse for ulike kroppsbegrep og filosofiske tilnærminger til kropp.
  • Ha utviklet forståelse for kroppens betydning for kjønn og kjønns betydning for kroppen.
  • Ha utviklet en dypere forståelse for idrettens og friluftslivets muligheter til å påvirke folkehelse.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil hovedsakelig foregå som forelesninger og seminararbeid. Det forutsettes egenarbeid for å lese, analysere og framlegge relevante tekster og artikler.

Eksamen

Arbeidskrav: Fordypning i en selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten.  Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan levere paper til summativ vurdering.

Eksamen: Skriftlig innlevering av et paper med selvvalgt problemstilling.

Det benyttes bokstavkarakterer gradert fra A til F hvor kravet til bestått er E eller bedre.

Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: IDR-3921
  • Tidligere år og semester for dette emnet