vår
2016
IDR-3921 Fritid, kroppskultur og helse - 15 stp
Hva lærer du
Kunnskap
- Ha innsikt i sosiologiske og filosofiske forklaringer og teorier om fritid, kroppskultur og helse.
- Ha innsikt i betydning av fritid og fritidsaktiviteter før og i dag.
- Ha innsikt i friluftsliv som typisk norsk livsstil.
- Ha kunnskap om ulike teorier og tilnærminger om og ulik forståelse av kropp.
- Ha innsikt i en antroposentrisk og biosentrisk livsforståelse.
- Ha innsikt i idrettens betydning for en sunn eller usunn livsstil.
- Ha kunnskap om ulike former for idrett og friluftsliv som f.eks. mosjons-, rekreasjons-mestrings- og prestasjonsaktivitet, og med henblikk på fysisk og mental helse.
Ferdigheter
- Analysere og kritisk vurdere utsagn, tekster og diskusjoner om fritidsaktiviteter i samfunnsmessig sammenheng.
- Skrive en reflektert redegjørelse for aktive fritidstilbud.
- Analysere og kritisk vurdere utsagn, tekster og beskrivelser av kropp.
- Beskrive kroppen som identitetsmarkør.
- Lese, analysere og kritisk reflektere over forskningsdata om folkehelse.
Generell kompetanse
- Utvikle en forståelse for betydning av fritiden i det moderne samfunnet.
- Ha kunnskap om det tradisjonelle og det moderne friluftslivets betydning for utvikling av væremåte og livsstil.
- Kunne delta reflektert i samfunnsdebatter om fysisk aktivitet, fritid og identitetsutvikling.
- Ha utviklet en forståelse for ulike kroppsbegrep og filosofiske tilnærminger til kropp.
- Ha utviklet forståelse for kroppens betydning for kjønn og kjønns betydning for kroppen.
- Ha utviklet en dypere forståelse for idrettens og friluftslivets muligheter til å påvirke folkehelse.
Eksamen
Arbeidskrav: Fordypning i en selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten. Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan levere paper til summativ vurdering.
Eksamen: Skriftlig innlevering av et paper med selvvalgt problemstilling.
Det benyttes bokstavkarakterer gradert fra A til F hvor kravet til bestått er E eller bedre.
Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: IDR-3921
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet