vår
2015
SPA-1013 Praktisk spansk I - 20 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper:
Det anbefales sterkt at du har SPA-0100: Grunnkurs i spansk språk eller spansk på nivå I eller II (tidligere B- eller C-språk) med godt resultat fra videregående skole.
Det forutsettes at studentene mestrer bøyning av verb i presens (hablo, hablas, habla, osv.), presens perfektum (he hablado, has hablado, ha hablado,osv.), preteritum (hablé, hablaste, habló, osv.) og imperfektum (hablaba, hablabas, hablaba, osv.).
Søknadskode 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad.
Innhold
Emnet bidrar til forbedring av studentenes skriftlige og muntlige ferdigheter i spansk, økning av deres ordforråd og utviding av deres kunnskap i spansk grammatikk. I emnet inngår lesing, snakketrening, stilskriving, oppøving av lytte- og leseforståelse, oversettelse fra norsk til spansk og øvelser i grammatikk.
Innenfor grammatikken vil følgende bli gjennomgått:
1. substantivets kjønn og tall;
2. adjektivets kjønn, tall, gradbøyning og plassering;
3. personlige og refleksive pronomen;
4. bruken av pronomenet se;
5. determinativer (artikler, påpekende ord, eiendomsord, spørreord og mengdeord);
6. bruken av pretérito indefinido de indicativo og pretérito imperfecto de indicativo;
7. bøyning og bruk av futuro de indicativo, condicional de indicativo, pretérito pluscuamperfecto de indicativo og imperativo;
8. bøyning og bruk av presente de subjuntivo og pretérito imperfecto de subjuntivo i substantiviske, adjektiviske og tidsadverbiale leddsetninger, etter para que, aunque og ojalá;
9. passiv;
10. verbene ser og estar;
11. verb som gustar;
12. verbalperifraser hay que + infinitiv, volver a + infinitiv, acabar de + infinitiv, ponerse a + infinitiv, echarse a + infinitiv, dejar de + infinitiv, ir + gerundium, llevar + gerundium;
13. adverb;
14. preposisjoner para og por.
Når det gjelder skriftlig og muntlig kommunikasjon, tar emnet for seg følgende temaer:
1. barndom;
2. livet før og nå;
3. arbeidslivet og arbeidserfaring;
4. utdanning;
5. reiseliv;
6. massemedier;
7. shopping;
8. matvaner og livsstil;
9. helse;
10. helligdager;
11. innvandring;
12. byen vi bor i;
13. landet vi bor i;
14. kulturelle forskjeller mellom Norge og andre land.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
- Kunnskaper og forståelse:forbedret sine skriftlige og muntlige ferdigheter i spansk;
- økt sitt ordforråd;
- utvidet sin kunnskap i spansk grammatikk (med særlig fokus på verbalsystemet og bruken av pronomen og determinativer;
- blitt fortrolige med de viktigste grammatiske begrepene (ordklasser, grammatiske kategorier, syntaktiske funksjoner, leddsetninger);
- blitt kjent med noen viktige forskjeller mellom norsk og spansk uttrykksmåte;
- blitt kjent med noen kulturelle forskjeller mellom Norge og spansktalende land
Ferdigheter:
Studentene skal kunne
- snakke om hendelser i fortiden;
- sammenligne fortiden og nåtiden;
- gi instrukser;
- danne og forklare hvordan man danner de forskjellige grammatiske formene som blir gjennomgått i løpet av kurset;oppgi hvilken ordklasse et ord tilhører;
- finne subjekt, direkte og indirekte objekt;
- bruke og forklare bruken av presente de subjuntivo og pretérito imperfecto de subjuntivo i substantiviske, adjektiviske og tidsadverbiale leddsetninger, etter para que, aunque og ojalá;
- bruke alle pronomen og determinativer;
- lage og bruke sammensatte setninger;
- beskrive personer, steder og ting;
- gjøre sammenligninger;
- uttrykke preferanser, enighet og uenighet, meninger og vurderinger, ønske og nødvendighet, hypoteser som viser til nåtiden eller fremtiden;
- forstå og bruke et ordforråd som dekker forskjellige dagligdagse situasjoner og generelle samfunnsmessige temaer;
- uttrykke seg muntlig og skriftlig om generelle dagligdagse og samfunnsmessige temaer.
I henhold til den Felles europeiske referanserammen for språk skal studentene ha nådd kompetansemålene tilsvarende nivå B1.
Undervisning
Emnet tilbys i form av gruppeundervisning. Emnet er intensivt og har en rask progresjon. Studentene må derfor jobbe regelmessig på egenhånd og/eller i kollokviegrupper med tekstlesing, oppgaveløsning, oversettelser og snakketrening. Det regnes med aktiv deltakelse fra studentene.
Emnet tilbys i vårsemesteret. Undervisningsomfaget er på 9 timer per uke.
Et 3-ukers studieopphold ved Universitetet i Cádiz er en integrert del av opplegget for emnet. Oppholdet arrangeres etter at undervisningen i Tromsø er avsluttet. Studentene som ikke kan delta på grunn av økonomiske, familie-, jobb- eller studiemessige årsaker kan få fritak for oppholdet, men de må regne med at de i denne perioden må studere på egen hånd. Nærmere informasjon om oppholdet vil bli gitt på første undervisningsdag.
Det er ikke mulig å avlegge eksamen i undervisningsfrie semestre.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Programstyret avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Arbeidskrav:
Arbeidskrav evalueres av faglærer med godkjent/ikke godkjent. For å kunne gå opp til eksamen, må studenten få følgende arbeidskrav godkjent til fastsatt frist:
- to skriftlige hjemmeoppgaver som skal innleveres til fastsatt frist
- en prøve i grammatikk i timen på fastsatt dato (ingen hjelpemidler er tillatt på denne prøven)
- en muntlig presentasjon på 5-10 minutter.
Nærmere informasjon om alle arbeidskrav vil bli lagt ut på Fronter i begynnelsen av semesteret.
Arbeidskrav evalueres med godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsform:
Eksamen består av to deler:
- en 6 timers skoleeksamen og
- en muntlig eksamen i inntil 20 minutter.
Det gis en samlet vurdering, hvor den skriftlige delen teller 60 % og den muntlige 40 %.
Ingen hjelpemidler er tillatt på eksamen.
Eksamen evalueres med bokstavkarakterer (A-F).
Ved karakteren F til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.
Pensum
Obligatorisk:
Liv K. Bugge, Svein Halvorsen, Ana María Áviles Ruiz: Vamos 2. Tekstbok. Cappelen. Utgivelsesår: 2007. 978-82-02-26739-1.
Soriano Salkjelsvik, Kari; Pitloun, Petr: Gyldendals Spanske lommegrammatikk. Gyldendal Norsk Forlag. Utgave 2, Opplag 2.
Pitloun, Petr: Øvelser i spansk grammatikk for Praktisk spansk I. Kompendium. Universitetet i Tromsø.
Lourdes Miquel, Neus Sans: La llamada de La Habana (Libro + CD). Barcelona: Difusión.
Dolores Soler Espiauba: Mirta y el viejo señor (Libro + CD). Barcelona: Difusión.
Eva García, Flavia Puppo: Manuela (Libro + CD). Madrid: Editorial Edinumen,
Manuel Rebollar Barro: A los muertos no les gusta la fotografía (Libro + CD). Madrid: Editorial Edinumen.
Sergio Vodanovic: El delantal blanco. (vil bli lagt ut på Fronter)
Material som vil bli lagt ut på Fronter i løpet av semesteret.
Anbefalt:
Liv K. Bugge, Svein Halvorsen, Ana María Áviles Ruiz: Vamos 2. Elev-CD. Cappelen. 2007.
Kåre Nilsson, Eva Refsdal: Lingua: spansk-norsk / norsk-spansk ordbok. Kunnskapsforlaget.
Iversen, Harald Morten; Odnes, Hildegunn; Skarbø Solem, Marit: Grammatikken i bruk. Oppslagsdel. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: SPA-1013
- Ansvarlig enhet
- Institutt for språkvitenskap
- Kontaktpersoner
-
Petr Pitloun
Studieprogramleder spansk (årsstudium, BA, MA og lektorutdanning), førsteamanuensis spansk språkvitenskap
+4777645701
petr.pitloun@uit.no -
- Tidligere år og semester for dette emnet