vår
2015
SPA-1110 Innføring i spansk og latinamerikansk kultur - 10 stp
Innhold
Hvilken rolle spiller Den spanske borgerkrigen i det moderne Spania? Eksisterer egentlig 'Latin-Amerika'? Dette innføringsemnet gir den historiske bakgrunnen for aktuelle spørsmål i dagens spanske og latinamerikanske samfunn og kultur. Emnets sentrale innhold er en kronologisk oversikt over hovedtrekkene i spansk og latinamerikansk historie. Samtidig tar emnet tematisk utgangspunkt i en problematisering av forholdet mellom enhet og mangfold både på den iberiske halvøy og i Latin-Amerika i et historisk perspektiv: Består Spania av én eller flere nasjoner? Er rasisme et problem i Latin-Amerika? Denne tematikken blir belyst gjennom pensum som består av ulike typer tekster, fra oversiktsverk, fagartikler og historiske dokumenter. Emnet gir derigjennom oppøving i å forholde seg kritisk til framstillinger av spansk og latinamerikansk historie og samfunn. Emnet gir også en elementær innføring i akademisk skriving.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- kunnskap om hovedtrekk i spansk historie
- kunnskap om hovedtrekk i latinamerikansk historie
- forståelse for hvilke historiske faktorer som danner bakgrunnen for aktuelle problemstillinger i dagens spanske og latinamerikanske samfunn og kultur
- forståelse for hvordan ulike perspektiver preger framstillingene av spansk og latinamerikansk historie og samfunn
Ferdigheter:
- redegjøre for sentrale trekk og sammenhenger i spansk og latinamerikansk historie
- demonstrere kunnskap og evne til faglig drøfting i mindre skriftlige arbeider i et klart og korrekt språk med riktig bruk av referanser og litteraturliste.
Undervisning
Undervisning i vårsemesteret.
Emnet består av forelesninger og oppgaveseminar. Det forventes oppmøte til forelesninger og oppgaveseminar. På oppgaveseminaret er de obligatoriske arbeidskravene tema og det gis innføring i akademisk oppgaveskriving (arbeidskrav). Det forutsettes at studentene følger undervisningsplanene og anvender materiell som legges ut i Fronter.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Programstyret avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Arbeidskrav:
Arbeidskrav evalueres av faglærer med godkjent/ikke godkjent. For at studenten skal kunne gå opp til eksamen, må følgende arbeidskrav være godkjent til fastsatt frist:
- en muntlig presentasjon av pensumtekst eller sammendrag av pensumtekst i.h.t. angitte kriterier
- en skriftlig oppgave på inntil 6 sider over oppgitt tema med innleveringsfrist ca halvveis i semesteret
Begge arbeidskravoppgaver blir tildelt studentene i begynnelsen av semesteret.
Vurderingsform:
- en 5 timers skoleeksamen.Skoleeksamen etterprøver ytterligere studentenes oversikt over, tilegnelse og forståelse av pensum og evne til å drøfte dette faglig. Eksamen skrives på norsk (evt. spansk for morsmålsstudenter).
Eksamen blir vurdert ved bokstavkarakter der A-E er bestått og F ikke bestått.
Ved karakteren F til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.
Pensum
Bøker/utdrag av bøker
Fuglestad, Finn. Spanias og Portugals historie. En oversikt. Oslo: Cappelen, 2009, 2. utg. 304 s.
ISBN: 978-82-02-29350-5
Kjernepensum: s. 9-14, 30-131, 133-151,156-188, 190-197, 200-203, 206-249, 252-271
Til sammen: 228 sider
Fuglestad, Finn. Latin-Amerika og Karibiens historie. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 2006, 5. oppl., 347 s.
ISBN: 978-82-456-0000-1.
Kjernepensum: 1-70, 77-108, 121-141, 150-167, 171-192, 204-236, 243-270, 272-324.
Til sammen: 200 sider
Kompendium
1 Knut Aukrust og Dorte Skulstad, Kulturmøter i spansk historie - fra berbere til bergensere, Oslo: Novus, forlag, 2008, fra kap. 6 "Reconquista og de tre religioner", s. 246-258.
12 sider
2 Henry Kamen Spain 1469-1714. A Society of Conflict, London: Pearson, 2005, 3. utg., "Humanism and empire", "Reformation and reactione", "Spain and the Counter-Reformation", s. 117-127, 187-195.
19 sider
3 Juan de Solórzano Pereira, ¿The mestizo: seed of tomorrow¿ fra Política indiana, utdrag oversatt i Keen`s Latin American Civilization, red. Robert Buffington & Lila Caimari, Boulder: Westview Press, 2009, 9. utg., kap. 7 "Colonial Society", s. 149-151 + tekstutdrag s. 158-160.
5 sider
4 Simón Bolívar, "Address Delivered at the Inauguration of the Second National Congress of Venezuela in Angostura, February 15, 1819", utdrag av oversettelse i Keen`s Latin American Civilization, red. Robert Buffington & Lila Caimari, Boulder: Westview Press, 2009, 9. utg., kap. 12, s. 271-282.
11 sider
5 James Monroe,"Annual Message to Congress, December 2, 1823", utdrag i Keen`s Latin American Civilization, red. Robert Buffington & Lila Caimari, Boulder: Westview Press, 2009, 9. utg., kap. 18, s. 521-23. ["The Monroe Doctrine"].
2 sider
6 Theodore Roosevelt, "Annual Message to Congress, December 6, 1904", utdrag i Keen`s Latin American Civilization, red. Robert Buffington & Lila Caimari, Boulder: Westview Press, 2009, 9. utg., kap. 18, s. 536-38. ["Corollary to the Monroe Doctrine"].
4 sider
7 Isabel Burdiel, "The liberal revolution, 1808-1843" i Spanish History Since 1808, red. José Alvarez Junco & Adrian Shubert, London: Arnold, 2000, s. 17-32.
15 sider
8 Thomas E. Skidmore & Peter H. Smith, Modern Latin America, New York & Oxford: Oxford University Press, 2005, 6. utg., kap. 2 "The Transformation of Modern Latin America, 1880s-2000s", s. 42-68.
26 sider
9 Raúl Prebisch, "Economic Dependency", utdrag fra Keen`s Latin American Civilization, red. Robert Buffington & Lila Caimari, Boulder: Westview Press, 2009, 9. utg., kap. 16, s. 427-433.
6 sider
10 Helen Graham, "The Origins of Spain`s civil war", kap. 1 i The Spanish Civil War. A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press, 2005, ss. 1-20.
20 sider
11 Benedicte Bull, Latinamerikanske utfordringer, Kristiansand: Høyskoleforlaget 2010, kap. 3, Økonomi, ressurser og miljø, s. 51-86
35 sider
12 Sebastian Balfour & Alejandro Quiroga, The Reinvention of Spain. Nation and Identity since Democracy, Oxford: Oxford University Press, 2007, kap. 6, ¿Houses of many Nations: Identities in Catalonia and the Basque Country¿, s. 127-160.
33 sider
Totalt 188 sider
ANBEFALT SEKUNDÆRLITTERATUR
John Hooper The New Spaniards. London: Penguin, 2006, 2. utg., 435 sider
ISBN: 978-0-14-101609-2 (pbk.)
Thomas E. Skidmore og Peter H. Smith Modern Latin America. New York og Oxford: Oxford University Press, 2005, 6. utg., 528 s.
ISBN: 978-0-19-517013-9 (pbk.)
De kapitlene som ikke er pensum (minus sidene om Brasil), anbefales som støttelitteratur.
Til sammen ca. 380 sider
Annen støttelitteratur vil bli oppgitt i undervisningen/lagt ut i Fronter.
Bøkene fås kjøpt hos Akademisk kvarter. Kompendiet finnes i kompendieutsalget hos Akademisk kvarter. Pensumlitteraturen og anbefalt sekundærlitteratur finnes også på UB.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: SPA-1110
- Ansvarlig enhet
- Institutt for kultur og litteratur
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet