høst
2014
PED-6314 Veiledning for lærerutdannere i praksisfeltet - del 1 - 15 stp
Hva lærer du
Emnet skal gi formell veilederkompetanse til førskolelærere/lærere i barnehage og skole i tråd med nye retningslinjer.
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha:
- kunnskap om ulike veiledningstradisjoner
- kunnskap om veiledning som fagfelt
- kunnskap om begreper knyttet til veiledning
- kunnskap om forståelse for læringsaspekter i veiledning
- kunnskap om lovverk og planer som gjelder for barnehager, skoler og lærer- og førskolelærerutdanningene
- forståelse for sammenhengen mellom veiledning og læring
- forståelse for sammenhengen mellom veiledning og vurdering
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- tilpasse, gjennomføre, vurdere og utvikle veiledning av lærer-/førskolelærerstudenter i samspill med barn, elever, lærlinger og voksengrupper
- gjennomføre veiledning både individuelt og i grupper
- vurdere ulik veiledningsbehov i forhold til aktuelle situasjoner
- vurdere lærer-/førskolelærerstudenter ut fra veiledningsmøter og praksissituasjoner
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- utvikle gode systemer på arbeidsplassen for veiledning av lærer-/førskolelærerstudenter i praksis
- gi kvalifisert veiledning til lærer-/førskolelærerstudenter i praksis
- vurdere lærer-/førskolelærerstudenter i praksis - vurdere lærer-/førskolelærerstudentens skikkethet
Undervisning
Emnet er samlingsbasert og går over 4 samlinger, hver på 2 dager.
Emnet går over to semester.
Emnet krever aktiv deltagelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, ved bruk av ulike nettbaserte løsninger og selvstudier.
De pedagogiske arbeidsformene på samlingene er en veksling mellom forelesninger, ulike veiledningsaktiviteter og loggskriving med fokus på utvikling av veilednings- og vurderingsferdigheter
Eksamen
Arbeidskrav
For å kunne fremstille seg til eksamen kreves deltakelse på alle samlingene. Ved behov for fravær må det leveres begrunnet søknad til faglærer.
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Studenten skal levere en plan for veiledningsarbeidet på egen arbeidsplass mellom 1. og 2. samling. Denne planen skal ha et omfang på ca. 1,5 sider.
- Studenten skal lede 3 veiledningsøkter, fortrinnsvis med en lærer-/førskolelærerstudent. På bakgrunn av disse erfaringene utformes en samlet refleksjonslogg på omlag 3 sider.
Begge tekstene er individuelle arbeider.
- Deltakelse i minst 70 % av studiets nettbaserte undervisningstilbud.
Eksamen og vurdering
Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeoppgave hvor studenten med utgangspunkt i egne erfaringer og pensumlitteratur utdyper og drøfter egen utvikling som veileder. Teksten skal ha et omfang på 7 - 10 sider eller om lag 3500 ord, og er et individuelt arbeid.
Karakterskala: bestått /ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen
Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.
Frist for å melde seg til kontinuasjonseksamen er 15. august i høstsemesteret og 15. januar i vårsemesteret
Pensum
Pensum, ca. 750 sider.
Kan bli justert før studiestart.
Bøker/verk:
Handal G. og Lauvås P. (1999) På egne vilkår. En strategi for veiledning med lærere. Oslo Cappelen akademisk (161s.)
Vivi Nilssen (2010) Praksislæreren. Oslo Universitetsforlaget(167 s.)
Søndenå, K, (2004) Kraftfull refleksjon i lærarutdanninga Oslo Abstrakt forlag (Ikke kap. 7) (110s)
I kompendium:
Andersen, T. (1987) The Reflecting Team: Dialogue and Meta-Dialogue inClinical Work. I Family Process, Volume 26, 415-227. (12 s.)
Bae, B. (1992). Relasjon som vågestykke ¿ læring om seg selv og andre. I Bae. B og Waastad, J.E. (red.) Erkjennelse og anerkjennelse ¿ perspektiv pårelasjoner Oslo Universitetsforlaget (27 s.)
Bjørndal, C.R.P. (2009). Hvordan forbedre veiledningssamtalen? Ni empiriskfunderte anbefalinger I Brekke, M. og Søndenå, K. Veiledningskvalitet Oslo Universitetsforlaget (22 s.)
Brekke, M. (2009). Veiledningssamtalen i et didaktisk perspektiv I Brekke, M. og Søndenå, K. Veiledningskvalitet Oslo Universitetsforlaget (12 s.)
Brekke, M. (2010). Praksisopplæringens dannende oppgave i Brekke, M. (red.)Dannelse skole og lærerutdanning Oslo Universitetsforlaget (10 s.)
Egan, G. (2002).At være opmerksom, at lytte og forstå I Den kompetente vejleder København Rådet for Uddannelses- og Ervervsvejledning ( 24 s.)
Egan, G. (2002). Grunnleggende Empati. I Den kompetente Vejleder København Rådet for Uddannelses- og Ervervsvejledning ( 25 s.)
Furu, E.M. ((2013). Lærerstudenten som aksjonsforsker i klasserommet. I Brekke, M. og Tiller, T. Læreren som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skolen. Oslo, Universitetsforlaget (17 s.)
Hansen, F. T. (2008) Psykologien møder filosofien. I Hansen, F.T. At stå i det åbne. Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær. København Hans Reitzels forlag (11 s.)
Jakhelln, R. E. (2011) Å prøve ut sin stemme ¿ gruppeveiledning med nyutdannede lærere i videregående skole. I Alene ¿ sammen. Nyutdannede læreres profesjonslæring i veiledning og kollegial samhandling. Avhandling for graden Philosophiae Doctor, Universitetet i Tromsø (24 s.)
Lauvås, P. og Handal, G. (2000). Veiledningens samtale. I Lauvås P. og Handal, G. Veiledning og praktisk yrkesteori Oslo Cappelen akademisk forlag (56 s)
Kristiansen, A. (2008). Hva skiller en veiledningssamtale fra andre samtaler? Veiledningssamtalens egenart og etiske utfordringer I Botnen Eide S. m.fl. Tilden andres beste. En bok om veiledningens etikk Oslo Gyldendal (16 s.)
Mathisen P. og Høigaard R. (2004). Faser og strukturer i veiledningen IMathisen P. og Høigaard Veiledningsmetodikk. En håndbok i praktisk veiledningsarbeid. Kristiansand HøyskoleForlaget (20 s.)
Skagen K. (2004). På reise i veiledningens landskap I I veiledningens landskap. Innføring i veiledning og rådgivning. Kristiansand HøyskoleForlaget (18 s.)
Stålsett, U. (2008). Ulike teorier om læring. Grunnlaget for veiledning. I Stålsett, U. Veiledning i en lærende organisasjon. Bergen Fagbokforlaget (14 s.)
Tiller, T. (2006). Erfaring og læring I Tiller, T. Aksjonslæring ¿ forskende partnerskap i skolen. Motoren i det nye læringsløftet Kristiansand HøyskoleForlaget (18 s.)
Worum, K.S. (2011). Å tegne veiledning Tegning i veiledning - erfaringer og noen teoretiske betraktninger I Høihilder, E.K. og Olsen K.R.(red). Metoder i veiledning PEDLEX ( 7 s)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: PED-6314
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet