høst 2014
HIS-1060 Med kjønnsperspektiv på historie og religion - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er valgfritt i bachelorprogrammet i historie og religionsvitenskap. Emnet kan tas som enkeltemne og kan brukes som støtteemne for flere fag, blant annet årsstudium i kjønnsstudier og andre fagkombinasjoner på bachelor-nivå.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Innhold

Emnet gir en innføring i studiet av kjønn fra et historisk og religionsvitenskapelig perspektiv, med fokus på empiriske, teoretiske og historiografiske problemstillinger. Emnet er et samarbeid mellom religion og historie og vil derfor ha en tverrfaglig vinkling. Det utnytter den kompetanse og faglige motivasjon som finnes relatert til dette emnet på IHR. Det imøtekommer en styrking av kjønnsperspektiv ved undervisningen som gis på IHR. Det imøtekommer et ønske om å inkorporere en lokal profil. Det imøtekommer intensjonen til UiT Norges arktiske universitet om å styrke kjønnsperspektivet i alle fag. Innholdsmessig knytter emnet an til aktuelle religionsfaglige og historiske tilnærminger til kjønn. De tre tematiske sentreringspunkt er: Misjonsbevegelsen (både ytre- og indremisjon), kvinnelige prester samt kjønnsroller gjennom tidene; i antikken, middelalderen, tidlig nytid, vikingtiden, 1800-tallet og 1900-tallet. Målet er å studere kvinners og menns handlingsrom, strategier og forhandlinger innenfor rammene av etablerte kjønnssystemer. Undervisning og pensum knytter an til aktuell faglitteratur med kjønnsperspektiv av relevans for de teoretiske og tematiske feltene, internasjonale så vel som nasjonale og lokale studier. Pensum vil bestå av to grunnbøker av mer overordnet karakter samt et kompendium med relevante artikler.

Hva lærer du

Etter bestått eksamen skal studentene ha oppnådd disse læringsresultatene:

Kunnskap og forståing

  • ha en adekvat faglig forståelse av kjønnsaspektet innen fagfeltene historie og religion
  • ha en kunnskapsbase som teoretisk og tematisk belyser aktuelle nyere kjønnsstudier av relevans for historie og religion
  • kunne gjøre rede for betydningen av kjønn i religiøse, sosiale, kulturelle og økonomiske sammenhenger · kunne beskrive og presentere undersøkelser med kjønnsperspektiv basert på både internasjonal, nasjonal og lokal empiri.

Ferdigheter

  • opparbeide kompetanse i grunnleggende innsikter og vurderinger som er knyttet opp mot kjønnsaspektet
  • kunne trekke denne kompetansen inn i forhold til videre studier
  • få innsikt i aktuelle teorier knyttet til kjønnsforskning
  • få innsikt i aktuelle tematiske felt knyttet til kjønnsforskning
  • få innsikt i empiriske studier med kjønnsperspektiv
  • opparbeide kompetanse i vurdering av studier med kjønnsperspektiv .

Kompetanse

  •  være i besittelse av kompetanse både av generell og spesiell karakter når det gjelder kjønnsforskning
  • ha en kompetanse som generelt sett setter dem i stand til å trekke inn og å analysere kjønn ved tilegnelse og vurdering av fagstoff
  • ha tilegnet seg kunnskapsmessige redskaper av mer spesiell karakter slik at de kan orientere seg innen ulike tematiske felt innen religion og historie vil ha en kompetanse i retning av grunnlagskunnskap som er mulig å videreutvikle i senere studier.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk. Enkelte forelesninger kan være på engelsk.

Undervisning

24 timer undervisning over 12 uker. Undervisning som blir gitt i løpet av semesteret, blir regnet som del av det kunnskapsgrunnlaget studentene kan prøves i til eksamen. Didaktisk er kurset lagt opp som forelesninger, der nytt stoff presenteres ved en dobbeltforelesning per uke. Ved besøk av gjesteforelesere kan bolking av undervisningen bli aktuell. Undervisningsopplegget vil organiseres som en introduserende fire ukers teoretisk-metodisk bolk, fulgt av en åtte ukers undervisningsbolk knyttet til de empiriske nedslagsfeltene. Undervisningen gis av forelesere fra UiT Norges arktiske universitet og gjesteforelesere fra innland og utland. Til sammen vil et religionsfaglig og et historiefaglig perspektiv ivaretas. Emnet evalueres hvert tredje år.

Eksamen

Arbeidskrav:
Et obligatorisk muntlig studentframlegg på 10 minutter leveres på til oppgitt dato. Studentene velger selv tema for dette framlegget. Temaet skal godkjennes av faglærer. 2 studenter kan lage video sammen, da skal den være på 20 minutter.

Eksamen/vurdering:
6 timers skoleeksamen. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A-F, hvor F er ikke bestått. Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emne.


Pensum

Høst 2014

 

Bøker:

 

Ida Blom, Sølvi Sogner og Bente Rosenbeck, Kvinner i den vestlige verden fra år 1500 til i dag. Renessanse, reformasjon og revolusjon (Oslo, 2005), 15¿282

 

Steinsland, Gro, Eros og død i norrøne myter (Oslo, 1997), 15¿171. E-bok i Bibsys

 

Willumsen, Dømt til ild og bål (Stamsund, 2014), 13¿237

 

Innhold Kompendium:

 

1. Mosebok (Genesis) kapittel 1¿3, fra Bibelen (Oslo, 2011)

 

Canning, Kathleen, ¿The ¿Woman Question¿¿, i Stefan Berger (red.), A Companion to Nineteenth-Century Europe 1789¿1914 (Oxford, 2006), 193¿208

 

Hammer, Inger, ¿Några reflexioner kring `religionsblind¿ kvinnoforskning¿, i Historisk tidskrift, no. 1 (1998), 3¿29

 

Howell, Martha, ¿Marriage in Medieval Latin Christendom¿, i Carol Lansing og Edvard D. English (red.), A Companion to the Medieval World (Oxford, 2009), 130¿160

 

Kraft, Siv Ellen, `Theosophy, Gender and the ¿New Woman¿¿, i Olav Hammer and Mikal Rothstein (red.), Handbook of the Theosophical Current (Leiden, 2013), 357¿374

Mikaelsson, Lisbeth, ¿Kvinner og misjon. Et historisk perspektiv¿. I Thor Strandenæs (red.), Misjon og kultur. Festskrift til Jan-Martin Berentsen. (Stavanger 2006), 227¿243

 

Mikaelsson, Lisbeth, ¿Kvinne ta ansvar og ledelse i dine egne hender. Historien om Henny Dons¿. Norsk tidsskrift for misjon, nr. 2 (2002), 107¿137

 

Mikaelsson, Lisbeth, ¿Marie Monsen: Charismatic Revivalist ¿ Feminist Fighter¿. Scandinavian Journal of History, vol. 28, no. 2 (2003), 121¿133

Mikaelsson, Lisbeth, ¿Homo religiosus ¿ men only? Kjønnsforskning i religionsvitenskapen¿. Kap. 8 i Ingvild Sælid Gilhus og Lisbeth Mikaelsson: Nytt blikk på religion. Studiet av religion i dag (Oslo 2012), 139¿161

 

Myren, Bjørg Kjersti og Stenvaag, Hanne, ¿Martha Steinsvik ¿ `prestinne av Guds nåde¿¿, i Myren og Stenvaag (red.), Hun som våget å gå foran: Ingrid Bjerkås og kvinners prestetjeneste i Norge (Oslo, 2011), 172¿194

Niditch, Susan, ¿Genesis¿, i Carol A. Newsom and Sharon H. Ringe (red.), Women¿s Bible Commentary, (Louisville, 1998), 13¿29

Schüngel-Straumann, Helen, ¿On the creation of man and woman in Genesis 1¿3: The history and reception of the texts reconsidered¿, i Athalya Brenner (red.), A Feminist Companion to Genesis, (Sheffield, 2003), 33¿58

 

Scott, Joan, ¿Gender: A Useful Category of Historical Analysis¿, The American Historical Review, Vol. 91, No. 5, 1986, 1053¿1073

 

Weaver, Elissa B., ¿Gender¿, i Guido Ruggiero (red.), A Companion to the Worlds of the Renaissance (Oxford, 2002), 188¿207

 

Til sammen 924 sider

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HIS-1060
  • Tidligere år og semester for dette emnet