høst 2014
SVF-3003 Kvalitative forskningsmetoder - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet inngår som en obligatorisk del av masterstudiene i sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging og kulturforståelse. Emnet tas av masterstudenter i samfunnssikkerhet og miljø og masterstudenter i barnevern. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Avlagt bachelorgrad hvor det inngår en fordypning på minimum 80 studiepoeng samfunnsfag eller tilsvarende. I særlige tilfeller kan også studenter med annen faglig bakgrunn vurderes for opptak til emnet. Samfunnsfaglig metodekunnskap tilsvarende SVF-1050 Samfunnsvitenskapelige metoder er obligatorisk forkunnskap. Studenter som ikke kan dokumentere metodekunnskap må ta et ekstra arbeidskrav (et forkurs) knyttet til SVF-3003.

Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.


Innhold

Emnet har fokus på forskningsprosessen i kvalitative studier. Hovedvekten er lagt på gjennomføring av de ulike delene av en kvalitativ undersøkelse.

Vi vil se på hvordan det teoretiske grunnlaget for en undersøkelse legger føringer på hvilke forskningsspørsmål som stilles og hvordan et empirisk materiale analyseres. Forskningsetiske spørsmål (personvern) vil stå sentralt. Studentene vil gjennom forelesninger og praktiske øvelser få kunnskap om bruk av tidligere forskning i en undersøkelse (litteratur-review). De vil lære å planlegge og gjennomføre feltobservasjon og ulike former for intervju: personlige intervju, intervju der informanten representerer en organisasjon, institusjon eller lignende og fokusgruppeintervju. Forelesninger og øvelser i analyse av intervjumateriale og dokumenter vil være en viktig del av emnet. I tillegg til får studentene kjennskap til innsamling og analyse av andre former for kvalitativt materiale, for eksempel bilder, dokumentarfilm og feltobservasjoner.

Emnet er satt sammen av en fellesdel (omlag 80%) for alle som tar emnet og en spesialisering (omlag 20%). Fellesdelen skal gi innføring i de metodiske tilnærminger alle som tar disse mastergradene bør kjenne til. Det er to spesialiseringer, og studenten skal velge en av dem: Enten fordypning i feltarbeid med intervju og observasjon, eller i kvalitative, komparative studier (QCA).


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

  • god kunnskap om kvalitativ forskning
  • god kunnskap om etiske retningslinjer for kvalitativ forskning
  • kunnskap om hvordan en anvender faglitteratur i et prosjekt
  • forståelse for en forskningsprosess fra planlegging til rapport/oppgave.

Ferdigheter

  • kunne gjennomføre alle delene av en kvalitativ undersøkelse på egen hånd
  • evne til å bruke faglitteratur i en forskningsprosess og i rapporter/oppgaver
  • kunne analysere ulike former for forskningsmateriale.

Kompetanse

  • være i stand til å gjennomføre en mindre samfunnsvitenskapelig undersøkelse med kvalitativ vinkling, for eksempel eget mastergradsprosjekt.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Undervisning består av forelesning (ca. 20 timer) og seminar med praktiske øvelser og gruppearbeid (ca. 60 timer). Det totale undervisningsomfanget er på omtrent 80 timer. Emnet gis vanligvis med intensiv undervisning som strekker seg over 3 - 5 uker, der det inngår omlag 2 uker campus-undervisning. Gruppearbeid skal skje på campus med veiledning av faglærer. I særlige tilfeller kan en avtale nettbaserte grupper som vil få veiledning på nett underveis.

Emnet bygges opp som en forskningsprosess med forberedelse av et prosjekt, gjennomføring ved innsamling av forskningsmateriale, analyse av data og utarbeidelse av en rapport. I løpet av emnet skal studentene i grupper på 3-5 studenter utvikle og gjennomføre et lite prosjekt. Studentene kan velge mellom et prosjekt med fokus på intervju/feltarbeid eller et prosjekt som er knyttet til komparativ case analyse (QCA). Det er ikke anledning til å avlegge eksamen i undervisningsfrie semestre.


Eksamen

Arbeidskrav:

1) For studenter som ved opptak til masterprogrammene ikke har et grunnlag i kvalitativ metode tilsvarende det nivået som oppnås gjennom SVF-1050, er det krav om gjennomføring av et ikke studiepoenggivende forkurs.

a) Deltakelse i forelesninger på forkurs (nettbasert eller på campus, undervisningsform kan variere)

b) Godkjent skriftlig arbeidskrav (2-3 sider) ut fra oppgitt oppgavetekst. Vurderes av faglærer som godkjent/ikke godkjent.

2) Obligatorisk frammøte på forelesninger. Ved fravær utover 25 % vil arbeidskravet ikke bli godkjent.

3) Obligatorisk frammøte på avslutningsseminar

4) Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid på campus (eller nettbasert gruppe etter avtale med faglærere).

5) Innlevering av materiale for analyse, for eksempel transkriberte intervju.

Eksamen/vurderingsform: Mappeeksamen som består av en felles rapport fra gruppearbeid (gruppeoppgave) på 15-20 sider, og to individuelle oppgaver. I gruppeoppgaven blir det gjort rede for planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt, samt analyse av materialet fra prosjektet.

Gruppeoppgaven vurderes til bestått/ikke bestått av sensorene, og den skal være en jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Gruppeoppgaven må være vurdert til bestått for at de individuelle oppgavene skal vurderes.

To individuelle oppgaver (hjemmeeksamen), hver på 4-5 sider (opptil 2000 ord) som skrives over oppgitt tekst/utdelt materiale og skrives med en frist på to dager. Begge oppgavene må være bestått. Oppgavene vurderes samlet og teller 50% hver. Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått.

Ved “ikke bestått” på felles rapport (gruppeoppgave) må gruppen levere ny rapport og deltakerne kan gå opp til kontinuasjonseksamen. Om en av kandidatene får F, og gruppeoppgaven er bestått, kan vedkommende melde seg til kontinuasjonseksamen med den samme gruppeoppgaven som tidligere er levert. Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F.


Pensum

Forkurs

(Obligatorisk arbeidskrav for studenter som ikke har SVF-1050 eller tilsvarende).

Aase, Tor Halfdan og Erik Fossåskaret (2007): Skapte virkeligheter. Om produksjon og tolkning av kvalitative data. Oslo: Universitetsforlaget. Side 11-195 (184 sider). Utgaven fra 2014 kan også brukes.

Pensum på emnet

Bøker:

Brinkmann, Svend og Lene Tanggaard (red) (2012): Kvalitative metoder. Empiri og teoriutvikling. Oslo: Gyldendal Akademiske. Fagbokforlaget. (225 sider)

Ridley, Diana (2012): The literature review: a step-by-step guide for students. Los Angeles: Sage (160 sider)

(385 sider)

Kompendium med følgende artikler (Kompendium I):

*Blakie, Norman (2010): "Preparing Research Design". Kapittel 1 i: Blakie, Norman: Designing Social Research. 2.ed. Cambridge: Polity Press. Side 12-35 (23 sider).

*Fangen, Katrine (2011): "Deltagende observasjon". I: Katrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.): Mange ulike metoder. Oslo: Gyldendal Akademiske. Side 37-56 (19 sider).

*Denzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln (2013): "Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research". Kapittel 1 i: Denzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln: Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Los Angeles: Sage. Side 1-42 (42 sider).

*Gibbs, Graham (2007): "Thematic coding and categorizing". Kapittel 4 i: Gibbs, Graham: Analyzing Qualitative data. Los Angeles: Sage: The Sage Qualitative Research Kit. Side 38-55 (17 sider)

*Paulgaard, Gry (1997): "Feltarbeid i egen kultur ¿ innenfra, utenfra eller begge deler". I: Erik Fossåskaret, Otto Laurits Fuglestad og Tor Halfdan Aase (red.): Metodisk feltarbeid. Produksjon og tolking av data. Oslo: Universitetsforlaget. Side 70-93 (23 sider).

*Prior, Lindsay (2011): "Using Documents in Social Research". I: Silverman, David (ed.): Qualitative Research (3ed). Los Angeles: Sage. Side 93-111 (18 sider)

*Ryen, Anne (2004): "Ethical Issues". I: Seale, Clive et al. (eds.): Qualitative Research Practice. London: Sage. Side 218-236 (18 sider)

*Snape, Dawn and Liz Spencer (2003): The Foundation of Qualitative Research. Kap. 1 I:Ritchie, Jane og Jane Lewis (eds.): Qualitative Research Practice. London: Sage Publications. Side 1-23 (23 sider).

*Tjora, Aksel (2012): ¿Kvalitet i kvalitativ forskning¿. Kapittel 7 i Tjora. Aksel: Kvalitative forskningsmetoder i praksis. Oslo: Gyldendal. Side 201-217 (17 sider)

*Wadel, Cato (1991): Feltarbeid i egen kultur. Kapittel 7 og 8. Flekkefjord: SEEK a/s. Side 129-158 (30 sider).

(211 sider)

PENSUM:

RETNING QCA, KVALITATIV KOMPARATIV ANALYSE:

The Committee on Concepts and Methods (C&M) is a Research Committee of the International Political Science Association (IPSA). Velg 170 sider fra dette nettestedet:

http://www.concepts-methods.org/

RETNING INTERVJU OG FELTARBEID:

TEMA NATUR OG MILJØ

Velg 170 sider blant de oppgitte tekstene. Tekstene er i eget kompendium (Kompendium II).

**Flemsæter, Frode; Katrina M. Brown og Frank Egil Holm (2011): ¿Friluftslivets moralske landskap ¿ trender og tradisjoner¿. I: Marit S. Haugen og Egil Petter Stræte (red.): Rurale brytninger. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. Side 247-265 (18 sider).

** Halldén, Gunilla (2011): Barndomens skogar : om barn i natur och barns natur. Stockholm:Carlsson. Side 153-165 (12 sider).

**Mehus, Grete; Sidsel Germeten og Nils Henriksen (2010): "Snøscooterkjøring og scooterfeelingen". Tidsskrift for ungdomsforskning vol. 10 (2): 39-56 (17 sider).

**Munkejord, Mai Camilla og Kjell Olsen (2011): "«Vi investerer i opplevelser»: En analyse av innflytteres fortellinger om mobilitet, flerstedstilknytning og hverdagstrivsel på to steder i Finnmark." Norsk Antropologisk Tidsskrift vol. 22, nr. 1, side 4-17 (13 sider).

**Tjora, Aksel (2013): "Sykkelmomentet: en framtidsrettet sykkelsosiologi." Plan nr. 1/2013, side 48-53 (6 sider).

**Tordsson, Bjørn (2010): Friluftsliv, kultur og samfunn. Kristiansand: Høyskoleforlaget. apittel 2: ¿På kulturens stier i naturen¿. Side 49-73 (24 sider).

**Valestrand, Halldis og Siri Gerrard (2013): ¿Nåtidens stedskonstruksjoner, fortid og kollektive minner.¿ I: Anniken Førde m.fl.: Å finne sted. Metodologiske perspektiver i stedsanalyser. Trondheim: Akademika Forlag. Side 173-191 (18 sider).

Teori om risiko og tillit (Kompendium II)

**Gulbrandsen, Trygve (2000): Om tillit. Sosiologi i dag nr. 2, side 67-96 (29 sider).

**Hardin, Russell (2001): "Conceptions and Explanations of Trust". Kap. 1 I: Cook, Karen S.: Trust in Society. New York: Russell Sage Foundation. Side 3-39 (36 sider).

**Lupton, Deborah (1999): Risk. 1. Introduction, 2. Theorizing risk. London: Routledge. Side 1-35 (34 sider) Ebok: http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/docDetail.action?docID=10017250

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SVF-3003
  • Tidligere år og semester for dette emnet