vår 2014
HEL-6307 Fordypning i kognitiv atferdsterapi - 60 stp

Søknadsfrist

15. desember.

Emnetype

Etter- og videreutdanningsemne på masternivå.

Opptakskrav

Opptakskrav for fagpersonell med bachelorgrad eller tilsvarende innenfor helse-, sosialfaglig eller pedagogisk utdanning, er relevant spesialisering innenfor respektive fagområde av minimum 2-års varighet, samt 2 års praksis i arbeid med barn og unges psykiske helse etter fullført grunnutdanning.

For leger og psykologer kreves 1 års praksis i arbeid med barn og unges psykiske helse etter fullført grunnutdanning.

Kandidaten må også være i et arbeidsforhold (minimum 50 % stilling) som gir adgang til å utføre selvstendig endringsarbeid med barn, unge og deres familier. Arbeidsforhold skal dokumenteres før studiestart.

Registrer din søknad her.

Innhold

Kognitiv atferdsterapi (KAT) har de siste årene blitt en viktig behandlingstilnærming i forhold til barn og unge med ulike psykiske problemer.

 

Utdanningsprogrammet har som mål å gi en klinisk utdanning i kunnskapsbaserte behandlingsmetoder med barn og ungdom. Gjennom utdanningen skal deltakerne tilegne seg det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget i kognitiv atferdsterapi (KAT). Praksisferdigheter i anvendelse av sentrale metoder i arbeidet med barn, ungdom, deres familier og nettverk vektlegges. Ferdig utdannede kandidater skal ha tilegnet seg tilstrekkelig med kunnskap til å kunne vurdere indikasjonsområde for bruk av metodene og ha opparbeidet seg et reflektert forhold til egen kompetanse og erfaringsbakgrunn.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene har følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse:

Kandidaten skal ha grunnleggende kunnskap om teoretiske aspekter ved kognitiv atferdsterapi og anvendelse av kognitiv atferdsterapi i arbeid med barn og ungdom.

Kandidaten skal kjenne til relevant forskning som ligger til grunn for KAT.

 

Ferdigheter:

Kandidaten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode i endringsarbeid knyttet til definerte problemområder i arbeid med barn og unge

Kandidaten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode i foreldrearbeid
Kandidaten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode tilpasset egen profesjonsutdanning og eget arbeidsfelt
Kandidaten skal kunne vurdere indikasjon og kontra indikasjon for KAT
Kandidaten skal kunne anvende kognitiv atferdsterapi basert på bruker og pårørendes erfaring og tilbakemeldinger
·Kandidaten skal kunne foreta fagetiske vurderinger knyttet til alle faser av behandlingsarbeidet
Kandidaten skal kunne etablere terapeutiske relasjoner og kunne reflektere over egen rolle som terapeut
Kandidaten skal kunne anvende KAT i tverrfaglig samarbeid og i teamarbeid

Kompetanse:

Studiet gir kompetanse i å anvende kognitiv atferdsterapi som redskap i teamarbeid og i selvstendig terapeutisk arbeid med barn og ungdom. Praktisk kompetanse vil avhenge av kandidatens arbeidsarena, som er utgangspunktet for klinisk veiledning og fordypningsarbeid.

Studiet skal bidra til ferdigheter i å evaluere og dokumentere eget arbeid med kognitiv atferdsterapeutisk metode og kunne formidle dette til brukere og faglige medarbeidere.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er tilrettelagt som deltidsstudium. Undervisningen er samlingsbasert og bygger på hverandre slik at det er progresjon i innlæring av teori og ferdighetsopplæring. Samlingene må derfor tas i den oppsatte rekkefølgen. Felles deltakelse på internasjonal kongress inngår som del av undervisningstimene.

 

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av forelesninger, kasuspresentasjoner og øvelser/ferdighetstrening som krever delaktighet fra studentene. I tillegg kommer veiledning på kandidatenes eget kliniske arbeid. Veiledningen vil bli gitt i mindre grupper.

Gruppeveiledning er basert på pedagogiske prinsipper som team- og kasusbasert læring og er valgt for at deltakerne skal lære av hverandres arbeid og få erfaring med og innsyn i flest mulig kasuistikker hvor KAT anvendes. Det kreves at alle deltakerne i gruppa må være aktive både ved å fremlegge egne saker og i drøftinger av de andres terapier.

Kandidatene har selv ansvar for å tilegne seg kunnskap fra oppgitt og selvvalgt litteratur gjennom selvstudier og eventuelt ved studentdrevet kollekviesamarbeid.


Eksamen

Eksamen: Hjemmeoppgave/ fordypningsoppgave (maks. 20 sider) med innleveringsfrist 3 uker etter siste samling.

Kravene til oppgaven er formulert i egne retningslinjer. Innleveringsfrist for tema som skal godkjennes av faglærer, er 3 måneder før innlevering av oppgaven. I tillegg til hjemmeoppgave, er det to emneprøver med spørsmål som er relatert til pensum.

Emneprøvene avholdes som 3-timers skoleeksamen.

 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A-F).

For øvrig gjelder Forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø.

 

Emneprøven blir vurdert og kommentert av faglærer slik at studenten får tilbakemelding på egen prestasjon. Vurderes som godkjent/ikke godkjent. Ved ikke-godkjent gjelder universitetets regler for kontinuasjon

 

Veileders vurdering: Vurderingen vil bli gjort etter kriterier som kandidaten vil bli gjort kjent med i oppstart av veiledningen. Veileder har ansvar for å godkjenne kandidatens praktiske/kliniske ferdigheter. Veileder skal holde kandidaten orientert om sine vurderinger underveis og eventuelt komme med forslag til forbedringer. Dersom veiledningen underkjennes, underkjennes utdanningen.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 60
  • Emnekode: HEL-6307
  • Tidligere år og semester for dette emnet