vår 2014
FIL-2007 Feministisk filosofi - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er teoretisk, valgfritt for studenter på bachelorgradsprogram i filosofi og obligatorisk for studenter på årsstudium i kjønnsstudier. Emnet kan tas som enkeltemne, og passer som støtteemne i andre bachelorgradsprogrammer.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Innhold

Emnet fokuserer på sentrale problemstillinger i feltet feministisk filosofi som inkluderer både vitenskapsteori og normativ teori. Ulike feministiske posisjoner og strategier blir presentert.

Emnet inneholder klassiske feministiske tekster som diskuterer og kritiserer tradisjonell kjønnsrolletenkning, og tekster som viser hvordan kjønn er presentert og problematisert i vestlig filosofisk tradisjon.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

  • Innblikk i ulike feministiske posisjoner, perspektiver og diskusjoner
  • Innsikt i feministisk kritikk av dominerende vitenskapsteoretiske og praktisk filosofiske tilnærminger
  • Kunnskap om den nåværende og historiske betydningen av hvordan kjønn og kjønnsroller er problematisert i vestlig filosofisk tenkning


Ferdigheter

  • Kunne analysere og problematisere kjønnsdimensjoner i tenkning om vitenskap, kunnskap, etikk og politikk
  • Kunne analysere og problematisere feministisk kritikk av grunnleggende filosofiske spørsmål


Kompetanse

  • Kunne orientere seg i den faglige debatten om feminisme og filosofi, og aktivt bruke kunnskapen sin i diskusjoner og analyser av problemstillinger som omhandler kjønn, kunnskapsproduksjon og likestilling

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk eller engelsk.

Undervisning

Det gis 12-14 forelesninger/ seminarer over et semester.

Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med sluttevaluering. Evalueringen foretas enten muntlig eller skriftlig. Evalueringen gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.

Eksamen

Arbeidskrav:
Studentene må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave som normalt er et skriftlig arbeid på 3-4 sider (1200-1600 ord). Oppgaven må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen/vurdering:
En hjemmeeksamen (essay) på 6-8 sider (2400-3200 ord) med gitt oppgavetekst og en muntlig eksamen. Oppgaven for hjemmeeksamen utleveres til angitt tidspunkt med 7 dagers innleveringsfrist.

Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Kontinuasjonseksamen tilbys påfølgende semester ved karakteren F.

Pensum

I. Feminism, Liberalism, and Multiculturalism

Mill, John Stewart, (1869), On the subjection of Women taken from http://www.constitution.org/jsm/women.htm

Nussbaum, Martha, 1999, Feminist Critique of Liberalism, [in:] Sex and Social Justice, New York: Oxford University Press, pp. 55-81

Okin, Susan Moler, 1999, Is Multiculturalism Bad for Women?, [in:] Is Multiculturalism Bad for Women? Susan Moler Okin with Respondents, New Jersey, USA: Princeton University Press, pp. 9-24

Collins, Patricia Hill, It's All in the Family: Intersections of Gender, Race, and Nation, Hypatia, Vol. 13, No. 3, pp. 62-82

II. Public/Private Sphere distinction

Friedan, Betty, 1974, Feminine Mystique, Dell Publishing: New York, pp.1-28

Fraser, Nancy, What is critical about Critical Theory? The case of Habermas, New German Critique, No. 35, pp. 97-131

Okin, Susan Moller, Justice from Sphere to Sphere: Challenging the Public/Private Dichotomy, [in:] Gender, and the Family, New York: Basic Books Inc, pp. 110-133

III. Feminist Epistemology

Langton Rae, Feminism in Epistemology: Exclusion and Objectification, [in:] The Cambridge Companion to Feminism in Philosophy, Fricker, M, Hornsby J., Cambridge, UK: Cambridge University Press, pp. 127-145

Harding, Sandra (1991) Rethinking Standpoint Epistemology: What is Strong Objectivity?, [in:] , Feminist Epistemologies, Alcoff, L. Potter, E., (eds.) New York & London: Routledge, pp. 49-75

Baber, Harriet, (1994), The Market for Feminist Epistemology, The Monist, Vol. 77, No. 403-423

IV. Ethics of Care and Autonomy

Christman John, (2004), Relational Autonomy, Liberal Individualism, and The Social Constitution of The Self, Philosophical Studies 117: 143¿164,

Held, Virginia, 2006, The Ethics of Care: Personal, Political, and Global, New York: Oxford Unviersity Press, pp. 9-29

Brison, Susan J., 2000, Relational Autonomy and Freedom of Speech, [in:] Relational Autonomy Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self, MacKenzie C., Stoljar, N. (eds), New York & Oxford: Oxford University Press pp. 280-300

V. Sex/Gender

Beauvoir, Simone De, 1989, Second Sex, London: Jonathan Cape, pp. 13-65

Michel Foucault, ¿We 'Other' Victorians¿ in Paul Rabinow (ed.) Foucault Reader, New York, 1984, pp. 292-300

Seyla Benhabib, ¿Feminism and the Question of Postmodernism¿ in Situating the Self: Gender, Community, and Postmodernism in Contemporary Ethics, New York, 1992 (on postmodernism pages 203-211)

Nancy Fraser, ¿Foucault on Modern Power: Empirical Insights and Normative Confusions¿ in: Unruly Practices: Power, Discourse, and Gender in Contemporary Social Theory, Minneapolis, 1989, pp. 17-34

Judith Butler, Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity, New York & London, 1990 & 1999, pp, 3-21

Seyla Benhabib, ¿Feminism and the Question of Postmodernism¿ in Situating the Self: Gender, Community, and Postmodernism in Contemporary Ethics, New York, 1992 (on Butler pp. 210-225)

 

 

 

 

 

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: FIL-2007
  • Tidligere år og semester for dette emnet