høst 2013
ARK-1000 Arkeologi: Fortolkning av fortiden - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Høstemne

Introduksjonsemne i arkeologi; emnet er en del av første år i bachelorstudiet i arkeologi og er obligatorisk for bachelorstudenter i arkeolgi.

Passer også som valgemne i historie, sosialantropologi og religionsvitenskap.

Emnet kan tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere grad.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

ARK-6000 Arkeologi i nord - en innføring 10 stp

Innhold

Emnet består av to hovedkomponenter:

1) Introduksjon i arkeologisk fortolkning av fortida

Emnet gir en introduksjon til hvordan arkeologer konstruerer kunnskap om fortida med utgangspunkt i materielle levninger. Kurset vil gi en introduksjon i arkeologisk tenkning om tid, landskap, mennesker og samfunn, eksemplifisert gjennom temaer i global og regional forhistorie. Temaene inkluderer utviklingen av moderne mennesker i biologisk og kulturell forstand, småskala jeger/samler- og jordbrukssamfunn, utviklingen av sosial ulikhet og framveksten av statssamfunn og urbanitet. I tillegg presenteres flere arenaer for dagens arkeologiske praksis: Kulturminnevern, museum, formidling og arkeologiens politiske kontekst.

2) Kurs i tekstanalyse

Emnet inkluderer også et kurs i tekstanalyse og skriving av akademiske tekster gjennom ukentlig seminarundervisning. På kurset vil det bli gjennomgått 2 tekster for analyse, hvorav arbeidskravet er knyttet til tekst 2. Tekstene vil være relatert til det faglige innholdet i emnet. Kurset vil fokusere på krav til oppbygging av akademiske tekster som en forberedelse til nye studenters egen produksjon av tekster gjennom sine studier. Undervisning i informasjonskompetanse ved Universitetsbiblioteket inngår også i kurset.


Hva lærer du

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal:

  • Ha forståelse av tid, landskap, mennesker og samfunn.
  • Ha Kunnskap om fagets fundamentale begreper.
  • Ha grunnleggende faktakunnskap om global førhistori.
  • Bli kjent med arkeologiens praktiske anvendelse innen kulturminnevernet og med fagets sosiopolitiske kontekst
  • Utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Eksemplifisere fagets fundamentale begreper og framstille noen av fagets sentrale forskningsproblemer.
  • Skrive korte tekster på universitetsnivå innenfor arkeologifaget
  • Utvikle grunnleggende ferdigheter i å analysere en akademisk tekst
  • Utvikle grunnleggende ferdigheter i å gi og motta respons / medstudentvurdering
  • Utvikle grunnleggende ferdigheter i riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster

Kompetanse

Studenten skal:

  • Beherske fagets fundamentale begreper
  • Ha grunnleggende kompetanse i å skrive akademiske tekster
  • Som enkeltstående emne vil ARK-1000 gi studenten en generell forståelse av fagets plass i forskningsverdenen og en dypere og kritisk forståelse av fagets plass i samfunnet.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.


Undervisning

Undervisningen består av 12 dobbelttimer med forelesning samt noen seminarer på komponent 1.

I tillegg gis det seminar i tekstanalyse og skriving av akademisk tekster på til sammen 10 dobbelttimer (komponent 2). Det totale undervisningsomfanget er ca. 25 dobbelttimer.

Gjennom kurset i tekstanalyse skal studentene samarbeide om vurdering av hverandres arbeid. Erfaringer med ferdigheter i medstudentvurdering skal bidra til å forsterke studenters bevisste og aktive deltakelse i egen læringsprosess. Som en del av dette kurset gis det en innføring i informasjons- og dokumentasjonskompetanse som tilbys av UB.


Eksamen

ARBEIDSKRAV:

Komponent 1: To korte oppgaver (3-4 sider) om utvalgte temaer i global førhistorie. Disse skal gi skrivetrening og øvelse i refleksjon omkring arkeologisk tenkning og argumentasjon. Studentenes skriveferdigheter vurderes underveis i kurset, og de får tilbakemelding med råd om forbedring. Oppgavene må være levert innen en fastsatt frist og vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Komponent 2: Obligatorisk deltakelse på minimum 7 seminar i tekstanalyse. I tillegg leveres en oppgave på ca. 1000 ord, som studenten får tilbakemelding på. Arbeidskravet vurderes med godkjent / ikke godkjent. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres på nytt innen en gitt frist.

Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende eksamen.

EKSAMEN:

Eksamen består av en 4 timers skriftlig prøve ved slutten av høstsemesteret.

Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.


Pensum

PENSUM FOR FORELESNINGER høst 2013

Pensum er på om lag 700 sider. Pensum er å finne i bøker og spesielle kompendier som selges i Universitetsbokhandelen Akademisk Kvarter.

Undervisning som er gitt i løpet av semesteret regnes også som del av det kunnskapsgrunnlaget studenter prøves i til eksamen.

Oversiktsverker

Fagan, Brian. (2010) People of the Earth. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall. (13 utgave).
(utvalgt kapitler)

Gamble, Clive. (2008) Archaeology. The Basics. London: Routledge. (2. utgave)

Øvrige pensum (trykkes i kompendium eller nedlastes fra nettet)

Burström, Mats (2007). Forskningsöversikt. I: Samtidsarkeologi. Introduktion till ett forskningsfält. Studentlitteratur, Lund.

Feder, Kenneth L., og Park, Michael Alan (2007) When? Dating the Past. I: Human Antiquity. An Introduction to Physical Anthropology and Archaeology, s.176-187. Boston: McGraw-Hill.

Hodder, Ian (2005) Women and Men at Catalhöyük. Scientific American 15(1):35-41.

Holme, Jørn (2001). Hvorfor ta vare på kulturminnene? (og følgende temaer). I: Holme, Jørn (red.), Kulturminnevern, lov, forvaltning, håndhevelse. Økokrims skriftserie nr 12(1):13-28.

NOU (Norges offentlige utredninger) (2002) Kulturminner og kulturmiljøer hvilke verdier representerer de? I: Fortid former framtid. Utfordringer i en ny kulturminnepolitikk. NOU 2002:01:19-27. (les kap.2, s. 19-27). Nedlastes fra nettet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/nou-er/2002/nou-2002-1.html?id=380082

Pettitt, Paul (2009) The Rise of Modern Humans. I: The Human Past. World Prehistory & the Development of Human Societies, redigert av Chris Scarre, s.124-161. Thames & Hudson, London.

Schanche, Audhilde (2001) Samiske kulturminner. I: Holme, Jørn (red.), Kulturminnevern, lov, forvaltning, håndhevelse. Økokrims skriftserie nr 12(1):56-61.

Schanche, Audhilde (2002) Samiske hodeskaller og den antropologiske raseforskning i Norge. Vedlegg 1 I: Innstilling fra Utvalg for bruk og forvaltning av sjelettmateriale ved Anatomisk Institutt, Universitetet i Oslo. (10 s.)

Smith, Laurajane. (2004) The Repatriation of Human Remains--Problem or Opportunity? Antiquity 78:404-413

Smith, Michael E. (2005) Life in the Provinces of the Aztec Empire. Scientific American 15(1):90-97.

Stone, Elizabeth C. and Paul Zimansky (2005) The Tapestry of Power in a Mesopotamian City. Scientific American 15(1):60-67.

Wong, Kate (2009) Twilight of the Neanderthals. Scientific American 301(2):34-39.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-1000
  • Tidligere år og semester for dette emnet