høst
2013
DOK-1018 Dokumenters sosiale liv - 10 stp
Innhold
Samfunnet er avhengig av forskjellige typer dokumenter for å kunne fungere. Produksjon og bruk av disse dokumentene vil være avhengig av den sosiale konteksten, ofte også i sammenheng med tradisjoner for hvordan et dokument skal være utformet. Det er derfor som oftest ikke tilfeldig hvilke medier (for eksempel tekst, bilde og lyd) og materialer (for eksempel tre, tøy, papir, stein og asfalt) er brukt i et bestemt dokument. Den sosiale konteksten vil også være avgjørende for hvilke dokumenter vi i et historisk perspektiv, men også i dagens samfunn velger å ta vare og på hvilken måte vi tar vare på disse.
Emnet setter disse fenomenene inn i en samfunnsmessig sammenheng, og viser på hvilken måte dokumentasjonsvitenskaplig analyse kan bidra til en forståelse av dokumenters sosiale liv.
I dette emnet inngår det obligatorisk juridisk undervisning som er felles for emnene DOK-1017, DOK-1018 og DOK-1019.
Hva lærer du
Ved bestått eksamen skal studentene ha oppnådd følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- hva som kan inngå i en definisjon av dokument og dokumentasjon
- hvordan dokumenter medvirker til å skape forskjellige sosiale virkeligheter
- hvordan den sosiale konteksten er avgjørende for hvordan et dokument blir produsert
Ferdigheter og kompetanser:
- gjennomføre et lite feltarbeid
- kunne redegjøre for teoretiske perspektiver angående teorier om dokumenter og samfunn
- kunne benytte terminologien til å analysere forskjellige medie- og dokumenttyper
- kunne integrere kunnskap om dokumenter og samfunnsutvikling i arbeid i ABM-institusjoner
- formulere en problemstilling og belyse den ut i fra materialet
Eksamen
Tre arbeidskrav som må være bestått før eksamen kan gjennomføres:
1) ) 80 % frammøte ved den juridiske undervisningen
2) Deltagelse på ekskursjon med obligatorisk refleksjonsnotat på min. 3 sider.
3) Presentasjon av prosjektskisse eller tilsvarende (for eksempel refleksjon rundt dokumentteori). Det må gjerne anvendes Power Point eller annen undervisningsteknologi dersom dette kan underbygge presentasjonen.
Prosjektskissen skal inneholde:
a) problemstilling
b) hva studenten vil legge størst vekt på og hvorfor
c) hvilken litteratur som skal brukes og på hvilken måte
d) en kort disposisjon for oppgaven
Arbeidskrav evalueres med godkjent/ikke godkjent.
Eksamensformen er en oppgave (3 uker under veiledning) mellom 11.500 og 16.000 tegn uten mellomrom (tilsvarer 5-7 sider). Studenten velger selv en problemstilling som skal godkjennes av faglærer. Den juridiske undervisningen skal trekkes inn der det er relevant.
Emnet evalueres med bokstavkarakterer (A-F). Ved karakteren F/ikke bestått til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: DOK-1018
- Ansvarlig enhet
- Institutt for kultur og litteratur
- Kontaktpersoner
-
Andreas Vårheim
Professor dokumentasjonsvitenskap/bibliotek- og informasjonsvitenskap
+4777645739
andreas.varheim@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet