Spamfiltrering student UiT #

E-postmottaket ved Universitetet i Tromsø (UiT) benytter programmet Spamassasin for å filtrere spam.

Hva er Spam?

Spam er en uhøytidelig betegnelse på uønsket e-post. Innholdet i ei Spam melding kan være støtende (for eksempel pornografisk), eller det kan stride mot lover og reguleringer (for eksempel kjedebrev, oppfordring til å utføre ulovlige handlinger). Spam stjeler båndbredde i nettet og lagringsplass i postkontortjenere og postklienter.

Hva gjør UiT for å hindre spam?

I kampen mot Spam benytter UiT en metode som kalles "grålisting". Metoden baserer seg på at spammernes mål er å få sendt ut flest mulig meldinger til å mange så mulig uten å forsikre seg om at ei enkelt melding faktisk kommer fram. For normale e-postsystemer er det derimot viktig å forsikre seg om at de har gjort mest mulig for at meldinga skal komme fram til mottaker. Når ei melding nå kommer inn til UiTs hovedpostkontor undersøkes tre ting: Adressen til maskinen som meldinga kommer fra, avsenders e-postadresse og mottakers e-postadresse. Dersom denne kombinasjonen har vært sett før de siste dagene vil meldinga bli tatt imot som normalt. Hvis ikke, vil e-postsystemet si til maskinen som forsøker å sende: "Er du helt sikker? Vi kan ikke ta imot denne meldinga nå. Forsøk på nytt om 2 minutter." Dersom meldinga kom fra et normalt system vil avsendermaskinen legge meldinga i kø og forsøke på nytt seinere. Dersom den i stedet kom fra et spamme-system vil maskinen ikke bry seg om feilmeldinga i det hele tatt og vi slipper å se noe mer til spammen.

Hva kan du som e-postmottaker ved UiT gjøre selv?

Spamfiltrering gjøres automatisk av UiT. Spam-meldingene som kommer igjennom må du bare slette selv.

Ansvarlig for siden:
Sist endret: 30.10.2012



Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon.