Ung gründer med avanserte byggeklosser

Da Clara Beate Malm fikk økonomisk støtte for å reise til Nice i fjor sommer, ante hun lite om at dette skulle bli starten på et gründereventyr med uante muligheter for fremtiden.
Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Heidi Hemmingsen og Ellen Kathrine Bludd
Publisert: 27.05.15 00:00 Oppdatert: 28.05.15 10:11

Clara studerer bachelor i ledelse, innovasjon og marked ved Handelshøgskolen. Hun reiste i fjor til Nice for å delta på verdens største boot camp for unge IT-entreprenører, European Innovation Academy. Blant de 400 deltakerne traff hun Kenneth Madsen og Mikkel Moos fra Danmark, som hadde ideen til det som i dag er blitt firmaet playDXTR. Den ferske bachelorkandidaten skal nå lede markedsarbeidet i egen innovasjonsbedrift i Oslo.

Kenneth Madsen, CEO (t.v.), markedsansvarlig Clara Beate Malm og Mikkel Moos, CFO.  Foto: Brendan Duffy

Byggeklosser med app

Produktet gründerne nå tar ut på markedet, er byggeklosser med innebygde sensorer som gjennom oppkobling til en app gir foreldrene innsikt i ulike ferdigheter hos barnet. Blant annet kan du måle ditt barns finmotoriske ferdigheter sammenlignet med gjennomsnittet for aldersgruppen. Leken vil også vokse med barnet, og du kan følge utviklingen til barnet ditt etter som alder og ferdigheter øker.

Byggeklosser med innebygde sensorer. Foto: playDXTR

Barnet kan leke med klossene og bygge det de vil, eller løse ulike oppgaver. PlayDXTR beskriver seg selv som et leketøy for barn og et verktøy for voksne. Med på laget har de per idag fire design- og interaksjons-ingeniører, én nevropsykolog, én 3D-ingeniør og to markedsførere. I tillegg har de et rikt nettverk av eksperter innenfor e-helse, e-læring, gamification og nevroplastisitet.

– Det er spennende å se hvordan markedet tar i mot produktet. Hver gang vi introduserer produktet for nye mennesker, får vi forslag til mulige markedsområder, som for eksempel barnehager og andre som jobber med barn, forteller den entusiastiske gründeren.

Vant juridisk bistand

Clara satset på ideen til de to danske studentene, ble med i deres team, og gjennom tre uker med foredrag, arbeid med mentorer, pitching for investorer og flere runder med hard konkurranse, endte playDXTR på en god andreplass. I alt deltok 60 team i konkurransen. I tillegg vant de juridisk bistand til en verdi av 15 000 dollar fra det amerikanske selskapet Novak Druce, som er spesialister på patenter og intellektuelle eiendomsrettigheter.

UiT-ambassadør

Innovasjon Norge har de to siste årene gitt 100 000 kroner i støtte, fordelt på 10 studenter, til å delta på European Innovation Academy. Bevilgningen forvaltes av foreningen Start Norge og i fjor var Clara Malm en av de ti som fikk tildelt stipend. Etter at tilskuddet fra Innovasjon Norge var klart, matchet BFE-fakultetet beløpet.

– Støtten fra fakultetet var helt avgjørende, sier Clara.

– Jeg reiste til European Innovation Academy med opplevelsen av tillitt fra eget lærested i ryggen og tro på meg selv. Jeg turte å gripe mulighetene når de var der, og oppfattet også meg selv som en ambassadør for UiT.

Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder