– Læreren er ikke en undervisningsmaskin

Da Börje Ehrstrand ble rektor på Stockholms verste forstadsskole, startet han en forvandling som i dag omtales som «Mirakelet i Rinkeby». Tirsdag kommer han til UiT for å fortelle framtidens lærere at de ikke må bli undervisningsmaskiner.
Brøndbo, Stig
Publisert: 27.05.15 00:00 Oppdatert: 27.05.15 09:13

Mer enn 90 prosent av elevene ved Rinkebyskolan har innvandrerbakgrunn, og mange av dem snakket ikke svensk, hadde foreldre som ikke forstod svensk og en del hadde store sosiale utfordringer da de gikk inn skoleporten.

– Lærerne må engasjere seg i livene til elevene sine, de må vise at de bryr seg om hele eleven, og ikke bare tenke fag. Den sosialt engasjerte læreren er grunnmuren i en god skole. Det er krevende, men også helt avgjørende for å lykkes som lærer. Læreren som kun er opptatt av fag bør ikke være lærer, mener Börje Ehrstrand. Mandag og tirsdag er han tilstede på masterkonferansen i Tromsø, som markerer at Norges første lærerstudenter med 5-årig integrert master avsluttet studiene sine.

Lese for å lære

I 23 år var Ehrstrand rektor ved Rinkebyskolan, en forstadsskole i Stockholm som gikk fra å være en nasjonal versting til å få internasjonalt prisvinnende elever. I dag reiser han rundt i verden og forteller om en suksessformel han mener er enkel og universell:

– For å kunne lykkes i skolen, er et godt språk og god kommunikasjon helt avgjørende, sier Ehrstrand. Eleven må først lære seg å lese, deretter å lese for å lære.

– Er du god til å lese, kan du bli fantastisk i matematikk. Kan du ikke lese, blir det vanskelig, mener Ehrstrand, som selv er utdannet allmennlærer, spesialpedagog og språklærer.

Avgjørende

Börje Ehrstrand var rektor ved Rinkebyskolan i 23 år, en forstadsskole i Stockholm som gikk fra å være en nasjonal versting til å få internasjonalt prisvinnende elever.

– Gjennom å bry oss om dem som mennesker og forstå at de har det vanskelig, kan vi få til et skole-hjem-samarbeid som vil være avgjørende for å lykkes. Lærerne må ikke bli undervisningsmaskiner som kun fokuserer på fag, mener Ehrstrand.

Mange priser

Den tidligere rektoren har vunnet flere internasjonale priser, inkludert en europeisk pris for å bekjempe kriminalitet.

– Om elevene får et levende og godt språk, får de også en indre styrke. Jeg pleier å si at de som kan argumentere, ja sågar krangle med ord, slår ikke så lett, sier Ehrstrand. Da han var leder i Rinkebyskolan, hadde han som visjon at hans skolebarn skulle bli vinnerne i framtidens arbeidsmarked. Oppskriften var:

• Faglige og sosialt flinke lærere, som hadde
  • Fokus på god språkkunnskap, som nøkkelfaktor for å tilegne seg
  • Gode allmennkunnskaper, som ga
  • Høy sosial kompetanse.

Gode eksempel

– Vi jobbet også mye med regler, normer og disiplin og hadde fokus på fysisk og psykisk helse, sier Ehrstrand. Han har stor tro på det gode eksempel, og mener at engasjerte og inkluderende lærere skaper engasjerte og inkluderende barn.

Ehrstrand skal holde foredraget sitt på konferansens andre dag, tirsdag 2. juni kl. 09.00. Konferansen starter 1. juni og får besøk av blant andre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Brøndbo, Stig
Publisert: 27.05.15 00:00 Oppdatert: 27.05.15 09:13