Skal lage butikk av «fjærmakk» og «kuntepellar»

Eirik Wasmuth Lundblad er nytilsatt leder av Arctic Biodiscovery Centre ved UiT Norges arktiske universitet.  Han blir motoren i UiTs satsing på å skape verdier av organismer fra havet.
Larsen, Rune
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Rune Larsen
Publisert: 22.05.15 00:00 Oppdatert: 22.05.15 14:50

Eirik Wasmuth Lundblad er påtroppende leder for Arctic Biodiscovery Centre. Foto: Rune Larsen

Dyr, bakterier og alger fra kalde havdyp har gjerne utviklet spesielle egenskaper og kjemikalier for å overleve i det ekstreme miljøet. Organismene kan være opphav til nye medisiner og andre nyttige høyverdiprodukter.

«Jeg ønsker å bidra til økt verdiskaping og næringsutvikling med basis i den forskningen som gjøres på marin bioprospektering» svarer Eirik Lundblad på spørsmålet om hans planer og ambisjoner for Arctic BC. «Et mål er å få merverdi av forskningen gjennom å skape flere arbeidsplasser, bedrifter og produkter.»

Arctic BC har forent krefter med tyske Lead Discovery Center om forskning og utvikling av nye legemidler. Lundblad gir uttrykk for at internasjonalt samarbeidet er spesielt interessant, men også at samvirke med regionale og nasjonale bedrifter og forskningsmiljø vil være viktig. «Det er flere utfordringer å gripe fatt i, men jeg ser frem til å jobbe for at Arctic BC skal bli en ledende aktør i biotek-bransjen.»

Havet huser skapninger som kan bli til spennende produkter
Foto: E.Svendsen

«Vi er begeistret for å få Eirik om bord», sier dekan Edel Elvevoll ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi.  Hun bekrefter at universitetet har et godt utgangspunkt for å utløse potensialet som ligger i marin bioprospektering.

Den friluftsinteresserte og fotballtrenende trebarnsfaren har doktorgrad i bioteknologi fra UiT. Lundblad kommer fra stillingen som leder teknologioverføring ved Norinnova Technology Transfer. I de senere årene har han arbeidet mye med forretningsutvikling og kommersialisering av forskningsresultater. Lundblad tiltrer den nye stillingen 17. august.

Larsen, Rune
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder