Ergoterapeututdanninga 25 år – har uteksaminert 460 studenter

I år er det 25 år siden ergoterapeututdanninga startet opp i Tromsø, og bursdagsbarnet ble feiret med en jubileumskonferanse to dager til ende.

Wærås, Torgunn
Publisert: 22.05.15 00:00 Oppdatert: 26.10.18 14:02

Da denne ergoterapiutdanninga startet opp for 25 år siden, var det kun 37 yrkesaktive ergoterapeuter i landsdelen. Nå er 460 ergoterapeuter uteksaminert fra Tromsø, i tillegg til 60 studenter som er i gang med studiene. Slikt gjør så utdanninga har god grunn til å feire seg selv.

Mange hadde møtt opp for å høre foredraget til Nils Erik Ness. Foto: Einar Angelsen.

Hverdagsdeltagelse

– Vi gjør hverdagslivet mulig, sier forbundsleder for Ergoterapiforeninga, Nils Erik Ness. Han åpnet jubileumskonferansen ved UiT.

Enkelt forklart er ergoterapeuter dem du kontakter når det oppstår et gap mellom din egen helse og kravene fra samfunnet. Målet er at alle skal kunne delta, og for at dette skal være mulig, må aktiviteter og omgivelser ofte tilrettelegges.

Ness forteller at vi står foran et paradigmeskifte i rehabiliteringsfaget.

– Ergoterapeutene er i skvis mellom blålys og pleie, sier han.

– Skal sykehjem eller rehabilitering være bærebjelke i framtiden? Uansett hvilken retning vi går i, er det ingen tvil om at samfunnet trenger ergoterapeuter, og kompetansen er etterspurt.

Ness påpeker at den kommende eldrebølgen vil føre til store utfordringer de neste 20 årene.

Brukere skal bli hørt

– Hva er viktige aktiviteter for deg? Dette spørsmålet må vil stille brukeren, mener Ness. Dette er førsteamanuensis Cathrine Arntzen, førsteamanuensis Astrid Gramstad og førstelektor Rita Jentoft ved UiT enige i. I et ferskt innlegg på Helsefak sin blogg skriver de:

– Brukere av helsetjenester og deres pårørende skal ikke bare bli hørt, de skal også medvirke i beslutninger som gjelder dem selv.

Det er en stadig større fokus i helsevesenet på at brukernes aktiviteter og deltagelse skal vektlegges. For ergoterapeuter er dette ikke noe nytt tankegods, men tvert imot noe som ligger tett opp til deres fagtradisjon.

– Ordlyden i de helsepolitiske føringene klinger godt i ørene på en ergoterapeut, står det i blogginnlegget.

– Helsetjenestens fokus dreier i vår retning, skriver Arntzen, Gramstad og Jentoft.

– Vår kompetanse etterspørres som aldri før, og vi som faggruppe og som utdanning er rede til å ta imot utfordringen!

PS: I anledning jubileet har Ergoterapiutdanninga ved UiT skrevet boka Ergoterapi – Mangfold og muligheter. Den ble lansert i mai.

Les også: Ergoterapi- og fysioterapiutdanningene i Tromsø topper studentbarometeret

Les også: Høie imponert over utdanningen ved UiT

i 25 år har det blitt utdannet ergoterapeuter ved UiT. Foto: Bjørn-Kåre Iversen