Med rus på pensum

Virkelige menneskeorganer, smertetest og rusbriller er bare noe av det som møter ungdommer som kommer på besøk til UiT.

Wærås, Torgunn
Publisert: 20.05.15 00:00 Oppdatert: 26.10.18 14:02

Bioingeniør Tom Stangnes og biologilærer Steinar Johannessen i det røde rommet. Foto: Synne Sneve.

Visste du at universitetet ikke bare er for studenter? Nesten hver uke tar UiT imot skoleklasser som kommer på besøk til MH-bygget. Disse skolebesøkene er svært populære, og ungdomskoler og videregående skoler fra hele landsdelen benytter seg av tilbudet. Om noen år kommer kanskje mange av disse elevene tilbake som studenter, så det er viktig at deres første møte med universitetet byr på mersmak.

Vi fikk være med VG1 idrettsfag fra Rå videregående skole fra Borkenes i Kvæfjord kommune på deres besøk på UiT.

Les også: Mange på åpen dag

Det røde rommet

Først på tapetet står et besøk på det røde rommet. Her finner man en preparatsamling med om lag 400 menneskeorganer oppbevart i lukkede plexiglassbeholdere. Klarer man egentlig å se hva som er et hjerte og hva som er en lunge? Hva er forskjellen på en nyrestein og en blærestein? Og hvordan ser en syk lever ut? Bioingeniør Tom Stangnes fra anatomisk avdeling får elevene engasjerte når han viser fram forskjellige organer.

Klassens faglærer i biologi, Steinar Johannessen er veldig fornøyd med opplegget de blir møtt med. – Disse elevene har biologi på skolen, og har allerede lest teorien, men det er noe helt annet å få se organene i praksis, forteller han.

En av elevene, Caroline Jensen, forteller at besøket på det røde rommet var dagens høydepunkt. – Jeg syns det var veldig interessant å se alle kroppsdelene, sier hun.

Mange forskjellige typer rus

Elevene finnere mye fascinerene når Berit Bendiksen tar dem med på imPulsutstillinga. Foto: Synne Sneve.

De fleste organene elevene fikk se på det røde rommet var rammet av sykdom. Blant annet fikk de se på en lever fra en tidligere alkoholiker. Også videre var temaet rus, men nå dreier det seg ikke bare om alkohol og narkotiske stoffer.

Berit Bendiksen forteller litt om rusens anatomi og fysiologi. Her står også kroppens egne rusmidler i fokus. Lykkerus, forelskelsesrus og adrenalinrush er eksempler på rusfølelser vi alle opplever fra tid til annen. – Dere som er idrettsfagstudenter har sikkert opplevd en slags rusfølelse i forbindelse med idrettsprestasjoner? spør hun, og elevene nikker bekreftende. Dopamin, endorfin og adrenalin er alle viktige signalstoffer som overfører impulser mellom nervecellene i hjernen, og som kan få oss til å føle oss rusa uten å ha inntatt noen former for rusmidler.

Les også: Galskapens rus

Ikke bare til julekakene

Det er mye å prøve ut når elevene beveger seg videre til imPulsutstillinga. Denne utstillinga er satt sammen av universitetet med tanke på skoleelever, og er en utstilling om hjernen, hjertet og rus. Her er det mulig å undersøke forskjellige typer rus, og se hva disse rustypene gjør med kroppen vår.

Ingefær, vanilje, kanel, muskat og anis. Vanligvis tenker vi på disse krydderne som noe vi bruker til julebaksten, men visste du at de også kan gi en svak, ruslignende opplevelse? I krydderskapet får elevene lukte på disse krydderne. I smertetesten får de sjekke hvor lenge de klarer å holde ut, og i hjertefontenen kan de se og høre sin egen hjerterytme. De får også sjekke hva som skjer med deres egen hjerterytme når de hører på musikk de liker eller misliker.

Les også: Hjernen reagerer på julekrydder

Med rusbrillene på

Besøket avsluttes med rusbrillene på. Rusbrillene imiterer rusopplevelsen fra alkohol eller narkotika, og gir et innblikk i hvordan disse stoffene påvirker oss og vår evne til å løse oppgaver. I en uhøytidelig konkurranse får elevene brillene på og noen enkle oppgaver de skal utføre. Ned en trapp og pusle med en babyleke der klosser skal plasseres i rett hull. I utgangspunktet veldig enkle oppgaver – men med brillene på blir det plutselig en krevende utfordring som ikke går så lekende lett.

– Det var interessant å se hvor mye rus har å si for hvordan vi presterer, mener Jensen.

Skoleklassen fra Rå er godt fornøyde med alt de har opplevd i løpet av besøket. Kanskje kommer noen av dem tilbake til UiT som studenter om noen år.

Les også: Bruker youtube for å lære ungdom om rus

Wærås, Torgunn
Publisert: 20.05.15 00:00 Oppdatert: 26.10.18 14:02