– Humaniora har aldri vært viktigere

Det er kun mennesket som kan ordne opp i krisene vi ser i verden. Derfor er det viktigere enn noensinne at humanvitenskapen kjenner sin besøkelsestid og blir en mer synlig samfunnsaktør, mener filosof og professor ved Copenhagen Business School, Sverre Raffnsøe.
Brøndbo, Stig
Publisert: 11.05.15 00:00 Oppdatert: 11.05.15 23:42

– Humaniora må melde seg på som aktører i det som skjer med oss og rundt oss, mener filosof og professor Sverre Raffnsøe. Foto: Stig Brøndbo

Under den nasjonale Humaniorakonferansen 2015 ved UiT Norges arktiske universitet tegnet den danske filosofen et bilde av en verden i en ekstrem endring, en verden hvor den menneskelige faktor aldri har hatt større innvirkning.

– Nettopp derfor er det så viktig å forstå hvorfor vi mennesker handler som vi gjør, sier Raffnsøe.

Krise

I sitt foredrag «Den humane vending» tok professoren blant annet opp hvordan menneskene gjennom sine avgjørelser over mange tiår har skapt en klimakrise som berører hele kloden og som er umulig å snu.

– Det er for seint å nullstille klimaendringene, de er her og de er alvorlige. Men vi trenger mye mer enn bare teknisk kompetanse og naturvitenskap for å finne gode løsninger for veien videre, sier den danske professoren.

Flukt

– Vi må være tverrfaglige og relevante, og vi må innta en skapende, ikke bare forklarende rolle, sier språk- og medieforsker ved Universitetet i Agder, professor Martin Engebretsen. Foto: Stig Brøndbo

Raffnsøe peker på at det er en sammenheng i det vi ser på kloden i dag.

– Vi har skapt en verden hvor manglende livsgrunnlag er med på å føre millioner av mennesker på flukt. Humaniora må melde seg på som aktører i det som skjer med oss og rundt oss. For å få dette til er vi nødt til å utvikle mer kunnskap om verdens viktigste aktør, mennesket selv. Og ikke minst – vi er forpliktet til å formidle denne kunnskapen slik at verden kan ta mer humane valg, sier Sverre Raffnsøe.

Fornyelse

Målet med årets humaniorakonferanse er å lansere et program for fornyelse av humanioras samfunnsmandat og inspirere fagmiljøene til videre arbeid. Flere av foredragsholderne pekte på tverrfaglighet som et nøkkelord for å få dette til.

– Vi må være tverrfaglige og relevante, og vi må innta en skapende, ikke bare forklarende rolle, sa språk- og medieforsker ved Universitetet i Agder, professor Martin Engebretsen.

Brøndbo, Stig
Publisert: 11.05.15 00:00 Oppdatert: 11.05.15 23:42