Sterk vekst i vitenskapelig publisering

UiT hadde 10,5 prosent økning i antall publikasjonspoeng i 2014.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 05.05.15 00:00 Oppdatert: 05.05.15 10:59

Det viser tall fra tilstandsrapporten for høyere utdanning og forskningsbarometeret som ble lagt fram tirsdag 5. mai.

I 2014 hadde UiT 1248,80 publikasjonspoeng, mot 1081,9 året før. Det gir en vekst på 10,5 prosent.

Publiseringspoeng er et mål på forskningsproduksjonen ved et universitet eller en høyskole, og har betydning for finansieringen.

Dyktige ansatte

– Vi er veldig glade for økningen i publiseringspoeng. Det er spesielt gledelig at mye av denne økningen skjer ved HSL-fakultetet, sier prorektor for forskning ved UiT, Kenneth Ruud.

Han mener dette er et resultat av fakultetsledelsens arbeid gjennom flere år for å etablere forskningsgrupper, samt etablere et fokus og en kultur for publisering.

– Og ikke minst dyktige ansatte. Samtidig holder våre andre fakulteter publiseringstrykket oppe, og vi ivaretar vårt fokus på kvalitet gjennom antall artikler på nivå 2, sier Ruud.

God effekt av fusjonene

Han påpeker også at vi med dette også ser positive ringvirkninger etter de to fusjonene UiT har vært igjennom:

– Det er også gledelig at vi nå ser gode resultater av de fusjoner vi har gjennomført, men stor økning i publiseringsaktiviteten ved fagmiljøene som kommer fra den tidligere Høgskolen i Tromsø. Her ser vi en økning på nær 40 prosent på institutt for helse og omsorgsfag, mer enn 150 prosent på institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet, og over 20 prosent ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk, forteller Kenneth Ruud.

Det forskes mer

Samlet sett var det en økning på 2,2 prosent i antall publiseringspoeng i universitets- og høyskolesektoren i fjor, etter en svak nedgang i 2013. Det tyder på at det forskes mer ved norske universitet og høyskoler.

Veksten kommer i hovedsak ved statlige høyskoler og private vitenskapelige høyskoler, samt UiT og UiN. De andre universitetene har enten liten vekst eller fall i publiseringen.

Må bedre kvaliteten

I løpet av de siste ti årene har imidlertid publiseringen økt kraftig i hele sektoren. Veksten er på 72 prosent siden 2005.

– Neste skritt må være å øke kvaliteten på det som publiseres. For det er fremdeles slik at forskningen fra norske universiteter i gjennomsnitt siteres mindre enn forskningen fra de beste svenske og danske universitetene, sier Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 05.05.15 00:00 Oppdatert: 05.05.15 10:59