Debatt om Forsvaret i Norge

Statssekretær Øystein Bø i Forsvarsdepartementet kommer til UiT 8. mai. Han skal delta i en debatt om hvorvidt vi har et forsvar som er rustet til en ny hverdag.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 02.05.15 00:00 Oppdatert: 06.05.15 11:55

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide. Foto: Torgeir Haugaard, FMS

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

Foto: Torgeir Haugaard, FMS

I de siste årene har en rekke hendelser satt sitt preg på den sikkerhetspolitiske situasjonen i verden. I 2014 ble Krim annektert av Russland. I Midtøsten ser vi en stadig mer aggressiv «Islamsk stat». Terrorhandlinger kommer nært på i Vesten, med Paris og København som nylige eksempler. Med disse ordene, inviterer studentene i statsvitenskap ved UiT til UiTfrokost førstkommende tirsdag. En av de som skulle ha stilt til debatt var forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

– Det er hevet over enhver tvil at Forsvaret må fortsette sin omstilling. Og det er også slik at det skjer i en mer krevende sikkerhetspolitisk situasjon enn vi har sett på lenge. De siste langtidsplanene for Forsvaret har vært basert på andre sikkerhetspolitiske forutsetninger enn det vi har i dag, sier Søreide.

Dessverre måtte Søreide avlyse på kort varsel, og i hennes sted kommer statssekretær Øystein Bø.

Debatten strømmes direkte her!

Ny langtidsplan
I desember i fjor satte Søreide ned en uavhengig ekspertgruppe for å se på Forsvarets forutsetninger for å kunne løse sine mest krevende utfordringer knyttet til sikkerhetspolitisk krise og krig. Dette var en del av arbeidet med ny langtidsplan for Forsvaret, som regjeringen skal fremme for Stortinget i vårsesjonen 2016. Ekspertgruppen har sett nærmere på hvordan den sikkerhetspolitiske situasjonen påvirker Norges sikkerhet, og om det er samsvar mellom situasjonen og innretningen av Forsvaret.

– Vi ser nå en utvikling i våre nærområder og i Europas randsone som vi må møte med stort alvor. Utviklingen rundt oss de siste år innebærer at vi må ta grep for å sikre at vi har et forsvar som er relevant i forhold til de utfordringer vi står overfor i dag, og i årene som kommer, sier Søreide.

Statssekretær Øystein Bø kommer på UiTfrokost. Foto: Forsvarsdepartementet

Statssekretær Øystein Bø kommer på UiTfrokost.

Foto: Forsvarsdepartementet

Ønsker debatt
Tidligere denne uka fikk forsvarsministeren overrakt en rapport fra ekspertgruppa.

– Dette er en rapport jeg bestilte fordi jeg mener det er viktig å få en uavhengig vurdering av hvilke utfordringer Forsvaret står overfor og hvordan vi best kan svare på disse. Ekspertgruppens rapport er et viktig faglig innspill til den nye langtidsmeldingen om Forsvaret, men den er også et viktig bidrag til samfunnsdebatten, sier Søreide.

På UiTfrokosten stiller ogeå Rolf Tamnes fra Institutt for forsvarsstudier, som har ledet gruppen, seniorforsker Julie Wilhelmsen fra NUPI og Hans-Kristian Valnes som er student i statsvitenskap ved UiT. Alf Håkon Hoel fra Havforskningsinstituttet, som også har sittet i ekspertgruppen, vil også være tilgjengelig for spørsmål.

– Det er helt avgjørende at så mange som mulig har et godt og oppdatert bilde av det Forsvaret vi har i dag og de utfordringer vi står overfor, sier forsvarsministeren som hadde sett fram til å delta på det åpne møtet og høre flere synspunkter på det ekspertgruppen har anbefalt.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 02.05.15 00:00 Oppdatert: 06.05.15 11:55