1001 søkere! - Nesten 1 av 5 vil til Handelshøgskolen

Totalt har 5551 søkere et studium ved UiT som sitt førstevalg. Av disse søkerne har 1001 valgt et studieprogram ved Handelshøgskolen. Dette utgjør faktisk 18 % av alle søkerne til UiT!
Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Heidi Hemmingsen og Ellen Kathrine Bludd
Publisert: 24.04.15 00:00 Oppdatert: 24.04.15 16:08

Handelshøgskolestudent, Ranveig Strøm tror at mange søkere har fått øynene opp for den positive utviklingen i Nord-Norge. Foto: privat

Ranveig Strøm, tredjeårsstudent på studieprogrammet ledelse, innovasjon og marked, syns det er utrolig gøy å se at søkertallene til Handelshøgskolen har økt så kraftig.

- Jeg tror mange får øynene opp for utviklingen som skjer i Nord-Norge, og med utdanning fra Handelshøgskolen ser de muligheter for å ta del i denne, sier Strøm.  -Landsdelen vil trenge mye god kompetanse fremover, og det er derfor godt å se at ungdom ønsker å legge studiene sine hit.

Det har skjedd mye bare på de tre årene jeg har studert ved UiT Norges arktiske universitet, forteller en engasjert Ranveig Strøm.Byen og campus preges av stadig mer tiltakslyst og engasjement, og kombinert med nyttige studier og en landsdel i vekst er det ikke rart at stadig flere ønsker å studere her. Strøm anbefaler at UiT bør skape enda bedre koblinger mellom studenter, akademia og næringsliv, og flere muligheter for praksis, samt tverrfaglig arbeid, for å øke søkertallene ytterligere.

Handelshøgskolestudenten mener at UiT Norges arktiske universitet, har et stort ansvar når det gjelder å legge til rette for at disse studentene skal bli igjen i Nord-Norge etter endt utdanning.

Størst økning på nettbasert studium

Handelshøgskolen ved UiT Norges arktiske universitet opplever i år en økning på 25 % i antall søkere som ønsker studieplass. Handelshøgskolen campus Alta har størst grunn til å juble over massive søkertall. For studieprogrammet i økonomi og administrasjon er økningen 50 % i forhold til i fjor. I lista over de mest populære studieprogrammene ved UiT finner vi Handelshøgskolens nettbaserte årsstudium i ledelse på femteplass med 319 søkere.

Instituttleder Derek Clark mener de gode søkertallene til campus Alta viser at Handelshøgskolens satsing på fleksible, nettbaserte studier har vært vellykket. - Etter fusjonen mellom tidligere Høgskolen i Finnmark og UiT, valgte vi ved Handelshøgskolen å videreutvikle den kompetansen i fleksibel læring og nettstudier som man hadde opparbeidet seg ved campus Alta, forteller Clark.

Landsdel i vekst

Instituttleder ved Handelshøgskolen, Derek Clark er svært fornøyd med årets søkertall. Foto: Rudi Caeyers

Handelshøgskolen jobber tett sammen med Result, som er UiTs ressurssenter for undervisning, læring og teknologi, for å bli best mulig på nettbasert utdanning. Clark sier videre at økningen i søkertallene er en klar indikasjon på at de studiesøkende opplever at Handelshøgskolen tilbyr studieprogrammer som gir den kompetansen Nord-Norge som en landsdel i vekst vil ha behov for i tiden fremover.

Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder