Samarbeider om forskning på samisk barnespråk

Nordiske forskere har dannet nytt nettverk for alle som forsker på samisk barnespråk. – Veldig lærerikt å samarbeide slik, mener deltakerne.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 21.04.15 00:00 Oppdatert: 21.04.15 13:58

Berit Ellen Aina Bals (UiT), David Kroik (Umeå universitet) og Biret Ánne Bals Baal (UiT) er tre av forskerne som deltok på nettverksmøtet i Tromsø. Foto: Randi Solhaug

De nordiske forskerne på samisk barnespråk møttes denne uken i campus Breivika i Tromsø.  Hensikten var å starte et nytt nettverk.

Inga Lill Sigga Mikkelsen (tv.), Johanna Johansen Ijäs og Kristine Bentzen. Foto: Randi Solhaug

– Dette nettverket er nytt og unikt i sitt slag og vil samle de som forsker på dette i Norden. Vi har blant annet diskutert hvilket formål nettverket skal ha og hvilke aktiviteter vi kan sette i gang, sier forsker Kristine Bentzen ved Institutt for språkvitenskap, UiT.

Til det to dager lange møtet i kom blant annet deltakere fra Kautokeino, Alta og Umeå.

– I utgangspunktet tenkte vi at det er veldig få som forsker på dette feltet siden det er nokså smalt. Men vi er jo faktisk ni stykker her nå, sier Bentzen fornøyd.

I tillegg til å etablere det nye nettverket, var hensikten med møtet også å oppdaterehverandre på forskningen som pågår når det gjelder samisk barnespråk.

Blant annet pågår det forskning på hvordan barn leker på to språk, samt om tilegnelse av lulesamiske ordstillingsmønstre og bruk av nektelse på nordsamisk. Foredragene ble holdt på norsk, svensk, nordsamisk og lulesamisk.

– Det har vært veldig spennende å høre hva de andre forsker på, og ikke minst lærerikt. Vi oppdaget at flere av deltakerne her jobber innenfor samme problemstillinger og kan kan ha stor nytte av et konkret samarbeid, forteller Kristine Bentzen

Møtet ble arrangert i samarbeid mellom Samisk høgskole og UiT Norges arktiske universitet.

Samlet for første gang (f.v.): David Kroik, Inger Ellen Marja Eira, Berit Ellen Aina Bals, Carola Kleemann, Ritva Nystad, Kristine Bentzen, Inga Lill Sigga Mikkelsen, Johanna Johansen Ijäs og Biret Ánne Bals Baal. Foto: Randi M. Solhaug
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 21.04.15 00:00 Oppdatert: 21.04.15 13:58