– Et forskningsmiljø i verdensklasse

– UiT og Norut har lyktes med å bygge opp et forskningsmiljø i verdensklasse, sa statsråd Elisabeth Aspaker da hun åpnet Arktisk senter for ubemannede fly i Ny-Ålesund.
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Skjalg Fjellheim, Norut
Publisert: 15.04.15 00:00 Oppdatert: 17.04.15 09:27

I ASUFs nye hangar i Ny-Ålesund: Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (t.v.), direktør forretningsutvikling i Lufttransport Geir-Arne Sørensen, konsernsjef i Norut Ivan C. Burkow, fiskeriminister Elisabeth Aspaker, rektor ved UiT Anne Husebekk og daglig leder i ASUF Rune Storvold. Foto: Skjalg Fjellheim / Norut
I ASUFs nye hangar i Ny-Ålesund: Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (t.v.), direktør forretningsutvikling i Lufttransport, Geir-Arne Sørensen, konsernsjef i Norut, Ivan C. Burkow, fiskeriminister Elisabeth Aspaker, rektor ved UiT, Anne Husebekk og daglig leder i ASUF, Rune Storvold. Foto: Skjalg Fjellheim / Norut

Både fiskeriministeren og justisministeren var tilstede da Arktisk senter for ubemannede fly (ASUF) ble offisielt åpnet i Ny-Ålesund tirsdag 14. april. På Svalbard er det etablert en testbase for flyene.

Det var fiskeriminister Elisabeth Aspaker som foretok den offsielle åpningen av ASUF, som er et partnerskap mellom UiT, Norut og Lufttransport. Aspaker la stor vekt på at det er et resultat av systematisk og strategisk oppbygging av kompetanse.

Kunnskapsbasert industrieventyr
– Jeg må få gratulere UiT Norges arktiske universitet, Norut og Lufttransport (kommersiell partner i ASUF, red.anm) som i mange år har arbeidet for å realisere dette prosjektet. Vi er her fordi dere har lyktes i å bygge opp et forskningsmiljø i verdensklasse. Dette senteret er en videreutvikling av en strategisk satsing på satellit-teknologi, jordobservasjon og fjernmåling ved kunnskapsmiljøene i Tromsø. En satsing som for alvor har gjort Norge til et internasjonalt tyngdepunkt i forhold til beredskap og miljøovervåking i Arktis, sa Aspaker i sin åpningstale.

Hun la vekt på at man med etableringen av ASUF her i Ny-Ålesund, så har Norge og norsk teknologi innen jordobservasjon tatt et viktig steg i riktig retning.

– Norge har lenge ligget langt fremme i forhold til innovasjon på dette området. Etableringen av ASUF byr på en unik mulighet for norske forsknings- og innovasjonsmiljøer til å ta en enda viktigere pådriverrolle innenfor industriell teknologiutvikling, sa Aspaker, som også la vekt på utdanningselementet i satsingen:

– Som vikar for kunnskapsministeren er jeg også glad for å se at utdanningselementet har en sentral plass i denne satsingen. Det er særlig gledelig at Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet oppretter en 3-årig ingeniørutdanning med inntil 20 studieplasser knyttet til operasjoner med ubemannede fly høsten 2016. Universitetet i Tromsø får også en viktig rolle i forhold til sertifisering av piloter av ubemannede fly, sa statsråden.

– På mange måter er ASUF symbolet på et nytt kunnskapsbasert industrieventyr i Norge. Samarbeid mellom næringsliv, akademia og forskning – som ASUF bygger på – er en av flere forutsetninger for suksess. Jeg er overbevist om at dette samarbeidet vil gjøre ASUF godt posisjonert til å lede an i utviklingen av ny næringsvirksomhet og sivil droneindustri i Norge, sa Aspaker.

Beredskap og politi
Justisminister Anders Anundsen deltok på et seminar i Ny-Ålesund der tema var mulighetsrommet innenfor bruk av ubemannede fly til sivil bruk.

– Det er ingen tvil om at dette er teknologi-utvikling Norge trenger. Det finnes mange potensielle bruksområder, og ikke minst er dette svært interessant i beredskapsammenheng, sier justisminister Anundsen.

– Dette er en satsing vi vil følge med stor interesse fremover, sier han.

– Også i forhold til politiet kan denne teknologien bli viktig. Foreløpig er det et stykke teknologisk vei å gå, men slike droner kan være et viktig redskap for situasjonsforståelse ved hendelser der oversikt er nødvendig. Da som supplement til politihelikoptre - ikke som erstatning, understreker han.

– Jeg lar meg også fascinere av at pilotutdanning ved universitetet i Tromsø som et element i ASUF. Her viser det seg at man har kommet veldig langt allerede, sier Anders Anundsen.

Les mer om Arktisk senter for ubemannede fly

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Skjalg Fjellheim, Norut