Når får vi ernæringsutdanning i Nord-Norge?

Riktig kosthold kan redde liv. Likevel er det skrikende mangel på kliniske ernæringsfysiologer nord i landet.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 14.04.15 00:00 Oppdatert: 03.10.18 12:20

Å få hjelp til å sette opp riktig kosthold kan redde mange liv i Norge. Foto: colourbox.

Det heter seg at alle som bor i Norge skal ha lik tilgang til helsetjenester uansett hvor de bor, men dette oppfylles ikke alltid. Spesielt når det kommer til kliniske ernæringsfysiologer. Folk som trenger hjelp til å sette opp et riktig kosthold for sine forutsetninger, kan risikere å måtte stå lenge i helsekø.

På Østlandet har de over dobbelt så mange kliniske ernæringsfysiologer per innbygger som i resten av landet.

– Dette må vi gjøre noe med, skriver Guri Skeie, førsteamanuensis i ernæring ved Institutt ved samfunnsmedisin, og Arthur Revhaug, klinikksjef kirurgi, kreft og kvinnehelseklinikken ved UNN, og professor ved Helsefak, i et innlegg på Helsefak sin blogg.

Les også: Vil utdanne kliniske ernæringsfysiologer

Usunt kosthold bidrar til mest død i Norge

Kliniske ernæringsfysiologer er eksperter på ernæringsbehandling. Ifølge Folkehelserapporten er usunt kosthold den faktoren som bidrar til mest død her i Norge. Kvalifisert kostholdsveiledning vil hjelpe mange pasienter til å lære seg hvordan de skal forebygge for eksempel diabetes og hjerte-karsykdommer.

I tillegg er riktig kosthold av stor betydning for hvor bra pasientene klarer å håndtere andre sykdommer. Ifølge Helsedirektoratet vil man kunne spare så mye som 800 millioner hvert eneste år bare på forebygging og behandling av underernæring på sykehusene, siden dette vil føre til at pasientene kan skrives ut tidligere. Da er det ikke tatt hensyn til alt man i tillegg sparer på følgesykdommer og andre plager som vil bli unngått.

Les også: Urfolkskvinner begynner å få vestlige livsstilssykdommer

Hva venter de på?

Ikke en eneste helseregion her i landet oppfyller rådene fra helsedirektoratet om hvor mange kliniske ernæringsfysiologer som bør være tilgjengelige, men behovet er ekstra prekært her i nord. I Troms og Finnmark finner man ikke en eneste ernæringsfysiolog i primærhelsetjenesten, selv om det burde vært 45-50 stykker.

– Det er vanskelig å rekruttere kvalifiserte kliniske ernæringsfysiologer, særlig i Nord-Norge. Vi trenger derfor en utdanning av denne faggruppen i landsdelen, sier Hugo Nilssen, leder for ernæringssenteret ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Fra andre studier vet vi at mange av studentene blir i den regionen der de har utdannet seg, og det har lenge vært jobbet for å få ernæringsutdanning i nord.

Studieplanen for bachelorstudiet er klar. Nå er det bare finansiering fra Kunnskapsdepartementet som mangler. Regjeringa har allerede lovet at de vil styrke og kvalitetssikre rådgivingen på ernæringsområdet gjennom gode utdanninger. Likevel trekker det ut i tid.

– Hva venter de på? undrer Skeie og Revhaug.

Les også: Nordnorsk torsk holder deg frisk

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder