– The magnificent imagery will take your breath away!

På årets International Design Awards i USA vant UiT-designer og fotograf Rudi Caeyers gullprisen i design for boka Svalbard Life.
Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 14.04.15 00:00 Oppdatert: 16.04.15 09:32

Grafiker og fotograf Rudi Caeyers vant internasjonal designpris for boka Svalbard Life.

Den offisielle prisutdelingen for the International Design Awards (IDA) finner sted 4. mai, 2015, i Los Angeles, California. Juryen har vurdert over 1000 bidrag innsendt av arkitekter og designere innen interiør, mote, produkter og grafikk fra 52 forskjellige land. Denne årlige konkurransen anerkjenner og promoterer designere, og bidrar til å fremme designtalenter globalt. Rudi Caeyers ble tildelt førsteplass som årets designer i konkurransen for bøker for boka Svalbard Life som han har laget sammen med professor ved Institutt for arktisk og marinbiologi Paul Wassmann. I tillegg fikk Caeyers en Honorable Mention Award for samme bok.  Boka omhandler livet i Arktis og beskriver natur, samfunn og mennesker på Svalbard i nåtid og fortid.

Gullpris og Honorable Mention til designer Rudi Caeyers ved UiT Norges Arktiske Universitet

Juryens uttalelse om boka:

– Svalbard Life takes readers on a unique journey to Svalbard, one of the last regions of genuine wilderness in Europe. Arctic and marine biologist Paul Wassmann together with the book’s designer and Arctic photographer Rudi Caeyers exemplify and illustrate life, change, and resilience in the archipelago by unifying informative text with lavish imagery in a way that is comprehensible and stimulating. The magnificent imagery will take your breath away! For many readers, this book will change their perception of life in the High North.

Ekspedisjoner i Arktis

Caeyers er anerkjent for sine foto fra Arktis og har hatt ustillinger både i Norge, Sør-Korea og sitt opprinnelsesland Belgia. Som grafisk designer og fotograf ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi har han fått delta på mange forskningsekspedisjoner i Arktis, noe som blant annet har resultert samarbeidet med Paul Wassmann om boka Svalbard Life. Caeyers forteller at det er en kald fornøyelse å fotografere i Arktis.

- Det var -25ºC. Crewet hadde skrudd av døra sånn at jeg kunne fotografere fritt. Det var kaldt som F, men man får ikke sånne muligheter hver dag, så jeg beit det i meg og tok masse fantastiske bilder. Heldigvis fungerte kameraene, for det er ingen garanti ved slike temperaturer.

Fotograf Rudi Caeyers på jobb i helikopter med avskrudd dør i Arktis!

Takknemlig prisvinner

Caeyers er veldig takknemlig for å få denne prisen. Han forteller at boka tok 2 år å lage og at det var et privilegium å jobbe med den. - Jeg har vært med på tokt siden 2007 og sitter på en fabelaktig mengde flotte bilder. Så det var ganske artig å få anledning til å vise det beste, i  boka. Prisvinneren poengterer at det også er andre naturfotografer som har bidratt, bl.a Tromø-fotografene Audun Rikardsen og Arvid Sveen. Caeyers takker professor Paul Wassmann for godt samarbeid og evne til å tenke stort. For tiden har prisvinneren studiepermisjon og utdanner seg videre innen kunst ved the Florence Academy of Art i Gøteborg.

Et av Rudi Caeyers vakre bilder fra Arktis. Foto: Rudi Caeyers
Bludd, Ellen Kathrine