25 innstegsstillinger til UiT

Gjennom en ny prøveordning kan UiT ansette unge forskere på åremål, og gi dem fast stilling når åremålet går ut.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 09.04.15 13:00 Oppdatert: 09.04.15 16:04

Prorektor for forskning og utvikling ved UiT, Kenneth Ruud, ønsker den nye prøveordningen velkommen. Foto: Torbein Kvil Gamst

– Vi er glade for dette virkemiddelet, og hilser det velkommen. Et positivt aspekt er at vi som institusjon med dette forplikter oss til å gi våre nyansatte gode ansettelsesvilkår, sier prorektor for forskning og utvikling ved UiT, Kenneth Ruud

Stortinget har vedtatt en prøveordning med såkalte innstegsstillinger, fra utlandet kjent som «tenure track». Forslaget ble lagt ut på høring i oktober i fjor. Ordningen innebærer at unge forskere blir ansatt på åremål. Dersom de fyller gitte krav når åremålet går ut, kan de få fast stilling. Slike krav kan være forskningsproduksjon, ekstern finansiering og undervisningskvalitet.

Større arbeidsgiveransvar
Ifølge en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet skal 300 talentfulle unge forskere ansettes ved landets universiteter og høyskoler på denne måten.

– Med denne ordningen får universitetene og høyskolene et større ansvar for å følge opp talentene, særlig i første del av åremålsperioden, blant annet gjennom å gi dem tilgang til ressurser. Det skal bidra til at karrieren deres utvikler seg i en positiv retning, sier statssekretær Bjørn Haugstad.

Han legger til at regjeringen med dette ønsker å stimulere til en mer attraktiv karrierestart for forskningstalenter.

– En ønsket positiv bivirkning er mindre midlertidighet. Vi kommer til å følge nøye med på resultatene av denne prøveordningen, sier han.

Regjeringens fordeling av 185 stillinger:
  • 5 til Norges handelshøyskole
  • 15 til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • 40 til Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet
  • 5 til Universitetet i Agder
  • 35 til Universitetet i Bergen
  • 5 til Universitetet i Nordland
  • 45 til Universitetet i Oslo
  • 25 til Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet
  • 10 til Universitetet i Stavanger

Større handlingsrom
Så langt er 185 av stillingene fordelt, og 25 av dem går til UiT. Det følger ingen penger med ordningen, som dermed ikke utløser noen nye stillinger. Men ordningen gir et større handlingsrom og en frihet til å ansette forskere på andre vilkår enn i dag. Kenneth Ruud forteller at universitetsledelsen så langt ikke har rukket å diskutere hvordan de 25 stillingene skal brukes. Men han mener de blant annet kan være et naturlig virkemiddel til å bygge opp aktivitet for å bli verdensledende.

– Vi kan lage avtaler om hva vi forventer å få igjen for pengene vi investerer, samtidig som vi forplikter oss til å bidra til karriereutviklingen til disse unge forskerne. Denne ordningen kan også brukes aktivt til å heve forskningskvaliteten ved UiT og skape nye, gode forskningsmiljøer, sier Ruud.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 09.04.15 13:00 Oppdatert: 09.04.15 16:04