Flere kan overleve nedkjøling

Mellom 30 og 40 prosent av personer som har blitt nedkjølt overlever ikke å bli varmet opp. En doktorgradsstudent i Tromsø har kanskje funnet løsningen.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 27.03.15 00:00 Oppdatert: 30.10.18 12:14

Hvis man blir nedkjølt på fjellturen kan situasjonen bli dramatisk, men ny forskning ved Det helsevitenskapelige fakultet kan øke sjansen for at du overlever. Foto: colourbox

Påsken er her, og mange nordmenn gleder seg til å snøre skiskoene og sette kursen mot fjellet. De aller fleste av oss har nok en flott ferie i vente, men hvis uhellet først er ute, kan situasjonen fort bli dramatisk. Hvis man blir kraftig nedkjølt står det om livet. Opptil 40 prosent vil få hjertesvikt når de blir varmet opp igjen, men doktorgradsstipendiaten Erik Sveberg Dietrichs har funnet en metode som kanskje kan unngå dette, skriver Nordlys.

Doktorgradsadsavhandlingen ble skrevet for Norsk Luftambulanse, som håper på at denne forskningen kan bli et gjennombrudd for behandlingen av hypotermi.

Lovende resultater
Den potensielle løsningen ble nylig presentert under Dietrichs` disputas som ble framlagt på UiT, og møtt med stor applaus fra publikum.

I sin doktorgradsavhandling har Dietrichs gjort eksperimenter med to nye medikamenter, Milrinone og Levosimendan, som skal styre hjertets pumpeevne. Forsøkene på rotter viser svært lovende resultater.

Hjertet fikk normal pumpeevne
Det som ofte skjer med nedkjølte pasienter er at hjertet ikke klarer å pumpe nok blod ut i kroppen. Dette kalles for oppvarmingssjokk. Utvidede blodårer kan hindre motstanden som oppstår når blodet skal pumpes ut i kroppen, og styrke selve pumpeevnen. Dette vil hindre økt blodtrykk, og øke sjansen for overlevelse.

– Medikamentene viste seg å ha god effekt. De rottene som fikk medikamentene hadde tilnærmet normal pumpeevne, mens de som ikke fikk hadde halvert hjertefunksjon under oppvarming, forteller Sveberg Dietrichts til Nordlys.

Les også: Du er ikke død før du er varm og død

Adrenalin virker dårlig i nedkjølt kropp
I dag anbefaler internasjonale retningslinjer bruk av adrenalin når pasienten skal varmes opp. Sveberg Dietrichs mener imidlertid at de nye medikamentene har vesentlig mye bedre effekt.

– Adrenalin virker godt i en kropp med normal temperatur, men dårlig i en nedkjølt kropp. Der har det ikke god effekt, sier han.

Det er ofte unge folk som utsettes for nedkjøling, enten ved at de går seg bort på fjellet, faller i havet eller ved bilulykker.

– Med vellykket behandling kan vi redde mange leveår, mener Sveberg Dietrichs.

– Vi håper at dette skal få mye å si for behandlingen av nedkjølte pasienter, slik at sjansen for overlevelse forbedres og flere liv reddes. Men vi er et stykka unna testing på mennesker ennå. Neste steg blir å finne ut om medikamentene kan gi forstyrrelser på hjerterytmen, noe vi jo ikke ønsker skal skje.

Han ønsker å forske videre på medikamentene.

Les også: Økt forskning på oppvarming av nedkjølte

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder