Norge kan bli rammet av meslingepidemi

Professor i immunologi oppfordrer folk til å vaksinere barna sine.

Wærås, Torgunn
Publisert: 27.03.15 10:51 Oppdatert: 26.10.18 13:54

Tor Brynjar Stuge oppfordrer folk til å vaksinere barna sine. Foto: colourbox.

Meslinger ble regnet som utryddet i USA på begynnelsen av 2000-tallet, men de siste månedene har landet blitt rammet av en stor oppblomstring av sykdommen. Her i Europa er sykdommen langt fra utryddet, og i februar døde et lite barn i Tyskland av meslinger. Nylig ble også Norge berørt, da smitten ble påvist hos en voksen kvinne. Nå advarer en UiT-ekspert om at vaksineskepsis kan føre til en epidemi også i her i landet.

– Et veldig viktig poeng ved barnevaksinasjon er at du ikke bare beskytter dine egne barn, men også andre barn, sier Tor Brynjar Stuge, professor i immunologi, til iTromsø. Han forteller at en høy vaksineringsprosent er viktig for å forhindre sykdommen.

– Meslinger er såpass smittsomt at vaksineringsprosenten må være over 90 prosent for å hindre spredning. Til sammenligning i vanlig influensasesong, holder det at 1/3 er vaksinert for å oppnå flokkbeskyttelse, sier Stuge. Han frykter at hvis vaksineprosenten havner under 90 prosent kan vi fort få en ny meslingepidemi.

Ingen sammenheng med autisme

Rundt årtusenskiftet fikk en rapport som antydet en sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme blant barn mye oppmerksomhet. Påstandene har blitt tilbakevist flere ganger, og i 2011 erklærte British Medical Journal at studien var en svindel. Likevel er det fremdeles en del som er skeptiske til vaksinen, og eventuelle bivirkninger.

– Fordelen for individet og samfunnet ved å la seg vaksinere overvinner langt de eventuelle negative konsekvensene det skulle ha, mener imidlertid Stuge.

Les også: Derfor bør du vaksinere dine barn

Ikke færre som vaksinerer

Vaksine mot meslinger
Meslinger er en av verdens mest
smittsomme sykdommer.
Sykdommen smitter ved
dråpesmitte eller luftsmitte.
Meslinger gir forkjølelsesplager,
høy feber og utslett.
Ørebetennelse, bronkitt og
lungebetennelse er vanlige
ettersykdommer, men man
risikerer også hjernebetennelse
og dødsfall.
Vaksinen mot meslinger, kusma
og røde hunder er kjent under
navnet MMR-vaksinen
Vaksinasjon er frivillig, men alle
norske barn skal få tilbudet om
å bli vaksinert.

I 1997 ble det framsatt en hypotese
om at MMR-vaksinen kunne være
en årsak til autisme. Dette ble
senere tilbakevist.

Kilde: NHI og FHI.

Marit Gulbransen, kommuneoverlege med ansvar for smittevern, og Greta Jentoft, enhetsleder for Forebyggende helsetjenester, forteller til iTromsø at vaksinedekningen i Tromsø på samme nivå som på landsbasis. – 9 av 10 velger å vaksinere sine barn. Vi har ikke sett nedgang i vaksinasjonsdekningen de siste årene, forteller Jentoft. Gulbrandsen forteller imidlertid av hvis færre velger å vaksinere risikerer vi at sykdommene det vaksineres mot kan komme tilbake, og flere vil smittes og utvikle sykdommene.

Selv om de fleste fremdeles vaksinerer barna sine er det likevel en del som er skeptiske til vaksiner.

– For vår del er det viktig å gi god og nøytral faktainformasjon. Det er viktig at foreldre blir tatt på alvor og blir møtt med respekt, forteller Jentoft. De mener at det er viktig å ikke gi foreldre som ikke vaksinerer sitt barn dårlig samvittighet. – Uansett hva foreldre velger, så gjør de det i beste mening for sitt barn. Vi skal gi god informasjon om virkning og bivirkninger og det er absolutt ikke meningen om noen føler det slik, sier Gulbrandsen.

Økt reiseaktivitet kan føre til smitte

Stuge tror vaksineskepsisen gjerne kommer av religiøse årsaker og fanatikere som sprer feil informasjon på internett. Gulbrandsen forteller at det er så mye kunnskaps- og informasjonskilder å forholde seg til, så det er ikke rart at noen kan bli usikre.

God vaksinasjonsdekning har paradoksalt nok ført til at foreldre ikke lengre ser de alvorlige sykdommene barnevaksineringsprogrammet hindrer. Disse sykdommene finnes imidlertid i andre deler av verden, og med økt reiseaktivitet kan man risikere å komme i kontakt med smittestoffer.

Les også: Kan du bli smittet av sykdom på fly?

Wærås, Torgunn
Publisert: 27.03.15 10:51 Oppdatert: 26.10.18 13:54