– Gratulerer til Curt Rice

Professor Curt Rice blir ny rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 24.03.15 00:00 Oppdatert: 24.03.15 15:19

Professor Curt Rice har fått jobben med å lede Norges største høgskole.

Det ble avgjort på et ekstraordinært styremøte ved høgskolen tirsdag 24. mars, skriver Khrono på sine nettsider.

– Vi gratulerer professor Curt Rice med jobben som ny rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Med dette har HiOA fått en dyktig og visjonær leder, og vi er sikre på at han kommer til å gjøre en god jobb. Vi ønsker han lykke til med nye utfordringer, sier rektor Anne Husebekk og universitetsdirektør Lasse Lønnum ved UiT Norges arktiske universitet.

Curt Rice er i dag professor i lingvistikk ved Institutt for språkvitenskap ved UiT. Han har tidligere vært prorektor for forskning og utvikling (2008-2013).

Rice kommer fra USA og har en doktorgrad i lingvistikk fra Universitetet i Austin, Texas (1985-1991). Han har vært med på å bygge opp Center for Advanced Study in Theoretical Linguistics (CASTL) som er et senter for fremragende forskning (SFF) ved UiT, og er i dag styreleder i forskningsregisteret Cristin og leder for Komité for kjønnsbalanse i forskning (KiF).

Det var 13 andre søkere til stillingen.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 24.03.15 00:00 Oppdatert: 24.03.15 15:19