Byggevirksomhet ved UiT

Byggingen av MH2 på Campus Tromsø fører til endringer i trafikkbildet. Her får du en oversikt over det som skjer.
Aarskog, Karine Nigar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Carl Henrik Bjørseth
Publisert: 24.03.15 00:00 Oppdatert: 24.03.15 10:51

Byggingen av MH2 vil foregå frem til 2017. Som en del av prosjektet skal det etableres nye parkeringsanlegg nord for Framstredet, samt et deponi, opp mot skråninga nedenfor Senter for arktisk biologi. Et annet viktig tiltak i anleggsperioden er en omkjøringsveg mellom Huginbakken og Framstredet. Nordre del av Universitetsvegen og østre del av Framstredet vil bli stengt og forbeholdt anleggstrafikk i anleggsfasen. Omkjøringsvegen vil bli en gang- og sykkelveg når MH2 er ferdig.

88 nye parkeringsplasser
Selve MH2 bygges delvis på parkeringsplassen som lå vest for MH1, og her forsvinner det om lag 95 parkeringsplasser. I tillegg skal cirka 46 parkeringsplasser vest for dette fungere som riggplass i anleggsperioden. En del av parkeringsplassene mellom Huginbakken og Muninbakken vil også bli berørt av omkjøringsvegen, i perioder vil dette dreie seg om opp mot 32 plasser.

Det er ikke noe unormalt i at parkeringsplasser bebygges eller utnyttes på annet vis, da svært mange av parkeringsplassene til UiT er en foreløpig bruk av arealer som senere vil bli bebygd. I løpet av byggeperioden til MH2, og med steinmasser fra byggegropa, vil det bli etablert cirka 88 nye parkeringsplasser oppe på myra.

Her finner du mer informasjon om byggingen!

Når MH2 er ferdig i 2017 ser det ut til å bli totalt sju flere parkeringsplasser enn det er i dag i det området som nå berøres. Men i anleggsperioden 2015-17 vil det i perioder være færre parkeringsplasser enn i dag. MH2 er et kostbart prosjekt. Effektiv gjennomføring av byggeprosjekter er naturlig nok prioritert, og derfor vil antallet tilgjengelige parkeringsplasser også variere i fremtiden.

Endringer for gående og syklende
Byggingen av MH2 innebærer at en del gang- og sykkelruter ikke kan benyttes slik som i dag. Dette gjelder spesielt gang- og sykkelaksen langs nordre del av Universitetsvegen og over mot Sykehusvegen ved BUPA. Også en del gang- og sykkeltrafikk langs Framstredet, samt gange langs en del stitråkk vil i perioder bli berørt. Alternative gang- og sykkelakser rundt anleggsområdet er vist på denne figuren:

Det arbeides med å finne muligheter til å forbedre fremkommeligheten til gående og syklende i anleggsfasen. Forhåpentligvis kan de første tiltakene gjennomføres i løpet av sommeren.

Det vil i løpet av anleggsperioden også være muligheter for ferdsel andre steder enn dette, nærmere anleggsområdet. Skiløypa som ble etablert ned til Tannbygget høsten 2014 vil i anleggsfasen også måtte legges om.

Aarskog, Karine Nigar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder