Satser på musikerkarriere gjennom studier

I 2015 vil Agnete Braaten gi ut en CD. Det kan hun gjøre gjennom studiene. – Det er genialt, sier musikeren som også er student ved UiT.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 31.03.15 08:00 Oppdatert: 31.03.15 10:15

LAGER BEDRIFT GJENNOM STUDIENE: Agnete Braathen satser på en sangkarriere, og gjennom UiTs bachelor of Cultural and Creative Entreprenuership får hun kunnskap og kjærkommen praksis. Foto: Tommy Hansen

22-åringen fra Nordreisa var litt skolelei, hun hadde mest lyst til å jobbe med musikk, men ante ikke hva hun skulle gjøre etter videregående skole.

– Det var en venninne som tipset meg om studiet i Alta, sier hun om studievalget bachelor i kulturelt & kreativt entreprenørskap. Studiet undervises på engelsk og heter derfor bachelor of Cultural and Creative Entreprenuership.

Studiet er derimot kjent som Rock’n’roll Entrepreneurs-studiet og er rettet for de som ønsker en karriere innen kulturnæringer. Agnete sine studiekamerater er fra hele bransjen. Selv er hun en av de få som satser på ren musikerkarriere.

CD-utgivelse som studieprosjekt
Til vinteren vil Agnete gi ut en CD. Hennes første.

– Det er nesten ingen som gir ut CD. Men jeg vil ha noe på CD. Så det blir 5-6 låter, sier hun og legger til at det er kult.

Musikere har nå gått over til å gi det meste ut via Spotify og andre digitale musikktjenester.

Ettersom  studiet handler om entreprenørskap, kan studioarbeidet og CD-utgivelsen inngå som et prosjekt i selve studieløpet innenfor kulturelt & kreativt entreprenørskap.

– Det er genialt, sier hun om disse fleksible mulighetene. Agnete holder også en del konserter og må reise, dette blir heller ikke fravær fra studiene da det er relatert til bedriften hun bygger opp.

Go Business – Go Live!
Hele konseptet til bachelor-studiet er nemlig at studentene kan lage bedrifter av sine kulturelle uttrykk. Noen satser på å være manager, noen andre produsenter. Eller at de har tidsavgrensede prosjekter med praksis innenfor det feltet de vil fordype seg i.

– Det er utrolig mange forskjellige innenfor de kreative industriene. I klassen er det veldig mange forskjellige vinkler, ingen vil den samme veien, vi gjør ting ulikt, sier hun.

Likevel knyttes de mot hverandre. Og blir en del av et større nettverk, som skal gi dem oppdrag og jobb i framtiden.

– I denne bransjen handler det om nettverk, sier hun.

Braaten har jobbet de siste årene med sitt eget uttrykk og håper det vil komme fram i CD-utgivelsen.

– Jeg var mer en singer-songwriter før. Nå er jeg kanskje mer bitchpop, hvis det er en sjanger. Og har mer samiske elementer og joik, forteller hun.

Studerer også samisk
Samtidig med bachelorstudiene ved UiT, studerer hun samisk ved Samisk høgskole i Kautokeino.

– Jeg har merket nå at det har blitt mye, sier hun.

Samisken skal hun bruke i den videre satsingen på musikk. Til NRK-serien «Hjerterått» hadde Agnete vokal på tittellåten, noe som gjorde henne veldig kjent. Nå satser hun videre, og håper kunnskapen fra studiene kan ta henne med inn i framtiden. Studiet gir henne nemlig kunnskap innenfor kommunikasjon, markedsføring og salg, entreprenørskap, bedriftsøkonomi og utviklingsarbeid.

Bachelor i kulturelt & kreativt entreprenørskap kan kun søkes via UiTs hjemmesider og ikke Samordna opptak.

UiT tilbyr flere studier innen entreprenørskap, blant annet Master of Science in Business Creation and Entreprenuership eller Master in Governance and Entreprenuership in Northern and Indigenous Areas.

Mer informasjon om disse og flere andre studiemuligheter finner du i studiekatalogen.

Husk søknadsfrist 15. april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 31.03.15 08:00 Oppdatert: 31.03.15 10:15