Realiserer ingeniørdrømmen

Kenneth Johannessen har alltid hatt lyst til å bli ingeniør, og nå er han i ferd med å realisere drømmen. UiT tilbyr mange muligheter for de som er motivert til å ta ingeniørutdanning.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 08.04.16 00:00 Oppdatert: 08.04.16 15:33

INGENIØR: Kenneth Johannessen ser fram til dagen han er ferdig utdannet anleggsingeniør. Da UiT startet studietilbudet valgte han å satse på utdanningen. Det har han ikke angret på. (Foto: Inger Elin Utsi)
INGENIØR: Kenneth Johannessen ser fram til dagen han er ferdig utdannet anleggsingeniør. Da UiT startet studietilbudet valgte han å satse på utdanningen. Det har han ikke angret på. Foto: Inger Elin Utsi

24-åringen fra Alta hadde studert forkurs ingeniør tidligere, og tok seg noen friår der han jobbet og reiste. Men det var først da UiT startet bachelor i arktiske anlegg i Alta, at Kenneth valgte skolebenken igjen.

– Jeg var motivert igjen, og så slapp jeg å flytte. Det er et stort pluss at vi får alle tre årene i Alta, sier han.

Mange muligheter - og "overalt"

UiT tilbyr ingeniørutdanning innen ulike retninger - og på de fleste av sine studiesteder. Både i Tromsø, Narvik, Mo i Rana, Bodø - og altså Alta, er det mulig å ta ingeniørstudier.

Og valgene er mange: Foruten arktisk anlegg,  kan man for eksempel ta en bachelorgrad innen maskin, bygg, elektro, automasjon, nautikk, satelitteknologi, droneteknologi, prosess- og gassteknologi, automasjon og sikkerhet og miljø. Videre kan man velge mellom flere masterstudier både i Narvik og Tromsø.

Arktisk retning på studiene
Kenneth Johannessen er veldig fornøyd med opplegget som UiT har fått til i Alta.

Første året i Alta er lik for flere andre ingeniørstudenter.

Det andre og tredje året får UiT-studentene et eget opplegg innen byggfag. Det andre studieåret består av fag som betongkonstruksjoner, geologi og geoteknikk, arealplanlegging, vegbygging og konstruksjonsteknikk. Det siste året består av fag som vann- og avløpsteknikk og anleggsteknikk med arktisk perspektiv, entrepriser og byggeplassledelse, samt bacheloroppgaven.

– Jeg synes det er veldig positivt med arktisk perspektiv, sier han om retningen i ingeniørstudiet.

Det er ikke lette studier Kenneth har valgt å satse på.

I eksamensperioden er det 16 timers dager, men det får man betalt for gjennom karakterne, sier Kenneth Johannessen. (Illustrasjonsfoto)

– Jeg bruker masse tid på skolen, det er mye jobbing og konstant bearbeiding av stoffet man har lært på skolen. I eksamensperioden er det 16 timers dager, men det får man betalt for. For det vises på karakterene. Man må jobbe beinhardt for å klare det. Med mindre du er så smart at det bare setter seg med en gang, de misunner jeg, smiler han.

De fleste studentene jobber hardt og tilbringer mye tid på campus, noe som gjør at ingeniør-studentene er sosiale og diskuterer mye pensum sammen i pausene. Studiekameratene er fra forskjellige steder i Finnmark, Oslo, Sørlandet og Nord-Troms.

Del av en større plan
Det var ikke uten grunn at Kenneth ønsket seg denne typen studier.

– Jeg har alltid hatt lyst til å utforme ting, starte noe nytt og ta del i samfunnsutviklingen. Bli del av en større plan, sier han om yrkesvalget.

At nyutdannede studenter tjener over en halv million kroner i årslønn er heller ikke noe å forakte. Selv ser han for seg en karriere innen energieffektiviserende og miljøvennlig byggevirksomhet.

– Det er veldig interessant. Det blir flere aktører på dette området, sier han.

Han utelukker heller ikke et masterløp etter å ha blitt ferdig utdannet innen arktiske anlegg.

Se studietilbudet i UiTs studiekatalog og husk søknadsfristen 15. april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 08.04.16 00:00 Oppdatert: 08.04.16 15:33