Gleder seg til lærerjobben

Eva Isaksen er utrolig glad for at universitetet tilbyr lærerutdanning på mange steder i Nord-Norge. Fra Båtsfjord kan hun nå realisere målet om å bli en god lærer.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 27.03.15 08:00 Oppdatert: 27.03.15 08:03

Lærere har en av samfunnets viktigste jobber. Illustrasjonsfoto: Jon Terje Hellgren Hansen

UiT Norges arktiske universitet tilbyr mange muligheter til å bli lærer i hele Nord-Norge, og var også først ute med å tilby en femårig lærerutdanning i Norge.  Eva Isaksen fra Båtsfjord er en av de som endelig fikk drømmen oppfylt fordi hun kan studere i Kirkenes. For UiT tilbyr den femårig lærerutdanning for 1.-7. trinn på grunnskolen i Hammerfest, Kirkenes, Alta og på Storslett.

– Jeg kunne ikke ha gått på lærerutdanning uten denne muligheten, sier hun om studiemulighetene i nord.

I Båtsfjord har hun familie og hjem, noe som gjør det uaktuelt å flytte for å ta utdanning. Men UiTs fleksible utdanningsløp, med tilrettelagt undervisning via samlinger, nett og basisgrupper, har gitt flere anledning til å bli lærere.

UiT har merket økt interesse for både den nye femårige masterutdanningen.

– For min del hadde jeg ønsket en fireårig utdanning, siden jeg startet så sent med utdanning. Men man lærer sikkert mer med ett år ekstra, det er nok en bedre utdanning, sier hun.

En masterutdanning gir også bedre lønn etter endt utdanning da mastergraden gir tittelen lektor. Og regjeringen har besluttet at all lærerutdanning skal bli femårig fra og med 2017.

Mye praksis under studiene

LÆRERSTUDIER I BÅTSFJORD: Eva Isaksen hadde ikke hatt anledning til å bli lærer i Båtsfjord uten at UiTs fleksible studier. Hun pendler gjerne til samlinger i Kirkenes for å ta utdanning.

Eva har et sterkt ønske om å være i et godt arbeidsliv. Hun tror ikke det blir vanskelig å få jobb i Båtsfjord etter endt utdanning. Derfor synes hun det også er bra at hun ikke skal ha praksis i Båtsfjord, men i Kirkenes. I løpet av studiene vil hun få teste læreryrket i 22 uker.

– Det er bra at vi som ferske lærere får se flere skoler, man gjør ulikt fra skole til skole. Jeg som lærerstudent vil få flere bein å stå på med praksis fra en ny skole, sier hun.

Lærerutdanningen kvalifiserer til også jobber innen skolerådgivning, informasjons- og kommunikasjonsarbeid og voksenopplæring.

Eva ser fram til å bli lærer på heltid. Helst da på de trinnene hun utdanner seg til, nemlig 1. til 7.

– Jeg vil jobbe med den aldersgruppen. Jeg har alltid ønsket å jobbe med barn og unge. Dessuten liker jeg å jobbe med mennesker. Jeg tro det er en givende jobb i form av å se elevene mestre utfordringene, forteller hun.

Hun pendler mellom Kirkenes og Båtsfjord. En gang hvert semester må hun ha en samling i Alta.

– Jeg synes dette fungerer veldig bra. Jeg er veldig motivert og har strukturert dagen slik at jeg forsøker å få lest hver dag, som om det var en arbeidsdag, sier hun om studiehverdagen i Båtsfjord.

Motivasjonen finner hun også i studieinnholdet. Lærerutdanningen inneholder alt fra norsk, matematikk, og andre fagemner. Slik som fra plan til praksis og skolen som lærende organisasjon. Noen av fagene kan Eva og hennes medstudenter velge selv, slik som mat og helse, engelsk, samfunnsfag, naturfag eller kunst og håndverk.

– Det har vært mye interessant, og det er mye jeg ikke har tenkt over før, sier hun og trekker fram digital kompetanse som noe helt nytt.

– Å være lærer er nok en jobb som forandrer seg hele tiden. Det blir nok ikke en kjedelig jobb, sier hun om læreryrket.

Mange muligheter for utdanning
UiT tilbyr også lærerutdanning i Tromsø, enten det er 1.-7. trinn, 5.-10. trinn og lektor fra 8.-13. trinn, eller master i fagdidaktikk for lærere og master i pedagogikk.

I tillegg kan man også ta master i spesialpedagogikk i Alta og Tromsø. UiT tilbyr også årsenheter i samfunnsfag, engelsk, mat og helse, samt praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere og for trinn 8-13.

Hele studietilbudet finner du i vår studiekatalog.

Husk søknadsfrist 15. april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 27.03.15 08:00 Oppdatert: 27.03.15 08:03