Stortrives som barnehagelærerstudent

Helene Nuth Pedersen vil bidra til bedre kvalitet i barnehagen. – Det settes mer krav til barnehagene og da trenger man fagkompetanse, sier barnehagelærerstudenten.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 20.03.15 08:00 Oppdatert: 23.03.15 09:32

VIKTIG YRKE: Helene Nuth Pedersen ønsket å legge til rette for god læring for barna gjennom barnehagelæreryrket. Hun er opptatt av kvalitet i barnehagen og ønsker å gjøre en forskjell. (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen)
VIKTIG YRKE: Helene Nuth Pedersen ønsket å legge til rette for god læring for barna gjennom barnehagelæreryrket. Hun er opptatt av kvalitet i barnehagen og ønsker å gjøre en forskjell. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Jeg stortrives, sier Helene Nuth Pedersen om det å gå på barnehagelærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet. 29-åringen fra Kvalfjord trengte noen år å finne ut hva hun egentlig ville gjøre. Så sist høst begynte hun på bachelorutdanningen i Alta.

– Jeg har selv tre barn og har alltid likt å være med barn. Tidligere har jeg tatt hotell- og administrasjonsutdanning. Men det var ikke helt min ting. Så da valgte jeg å begynne på en ny utdanning. Jeg er kanskje blitt litt mer voksen og klar over hva som passer meg bedre. Og nå stortrives jeg, utdyper hun.

Mange muligheter med fleksibel utdanning
I Tromsø kan man ta barnehagelærer enten som fulltidsstudium eller som samlingsbasert studium. Barnehagelærerutdanningen er en bachelorgrad som krever generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse for å få studieplass.

Barnehagelærerutdanningen i Alta er både samlingsbasert og nettstøttet.  Helen har derfor mange medstudenter fra andre steder i fylket da man kan pendle. I klassen hennes er det studenter fra Vadsø, Hammerfest, Nordreisa og Kirkenes, foruten Alta da. Helene er fornøyd med organiseringen av utdanningen.

FAGKOMPETANSE: Helene Nuth Pedersen setter stor pris på den kunnskapen hun får gjennom studiene. Noe som også gjør henne rustet til å gjøre en god jobb i framtiden. (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen)

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Det er veldig bra. Vi har samlinger, og ukene mellom samlingene har vi jevnt fordelt med oppgaver. Vi jobber i basisgrupper og er avhengig av hverandre. Det er dessuten veldig fint at vi kan ha eksamen etter at vi har fullført en modul, sier hun.

Sammenhengen mellom teori og praksis er veldig viktig i studiet og det fokuseres på barnehagens betydning i samfunnet, pedagogisk ledelse, kommunikasjon og samarbeid mellom barn, foreldre og personale i barnehagen. Studiet legger stor vekt på å gjøre studentene i stand til å utøve barnehagelæreryrket i et mangfoldig lokalmiljø.

UiT vektlegger nemlig på mangfoldet i nord og utdanner barnehagelærere som er rustet til å møte barn og familier med ulik kulturell og språklig bakgrunn, med særlig vekt på samiske forhold.

Tester yrket
Hele Nuth Pedersen og hennes medstudenter får god anledning til å kombinere teori med praksis. For det er om lag 100 dager med praksis i tilknytning til studiet og man skal ha praksis knyttet til alle kunnskapsområder og emner. UiT legger til rette for at studentene kan ta praksis i sine hjemkommuner. Helene bor i Alta og fikk praksis i Alta.

– Vi får testet yrket og gjennom praksis fikk vi se barnehagen fra innsiden, og jeg fikk et helt annet syn enn fra foreldresiden. Mye av aktivitetene var allerede planlagte i barnehagene, men vi fikk frihet til å ta eget initiativ, sier hun om den første praksisperioden som var i høst.

Hun er ikke i tvil om at det er viktig med utdannede i barnehagen.

– Det settes mer krav til barnehagene og man trenger fagkompetanse. Du skal ta vare på andres barn som har forventninger. Regjeringa settes krav til barnehagene og da må barnehagene ha kompetanse til å fylle kravene. Selv synes jeg det er viktig at det settes krav, det er i begynnelsen av livet du setter grunnlaget for læring resten av livet, sier hun om barnehagelærerens ansvar for de små.

Etter fullført barnehagelærerutdanning, er man kvalifisert til å søke på UiTs masterprogram i spesialpedagogikk, som tilbys både i Tromsø og Alta.

Her er finner du mer informasjon om barnehagelærerutdanningene ved UiT:

Barnehagelærerutdanning, Tromsø

Barnehagelærer, samlingsbasert i Tromsø

Barnehagelærerutdanning, Alta

Husk søknadsfristen 15. april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 20.03.15 08:00 Oppdatert: 23.03.15 09:32