Elsker friluftslivsstudiene fordi naturen er hennes klasserom

Student Karen Elisa Stendal angrer på en ting; at hun ikke begynte på friluftslivstudiene før! For å ha naturen som klasserom er det mest fantastiske hun har opplevd.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 19.03.15 08:00 Oppdatert: 08.04.16 10:16

NATUREN SOM KLASSEROM: Karen Elisa Stendal stortrives ute - og elsker å ha naturlige omgivelser som sitt klasserom. (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen)

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

– Jeg har hatt den beste eksamenen noensinne, forteller Karen Elisa Stendal, som studerer årsstudium i friluftsliv som tilbys ved campus Alta. Eksamen var å padle med kano, rundt en løype og gjøre noen øvelser der hun plasserte kanoen i forhold til vind og bølger.

Hun er henrykt over friluftslivstudiene. Steigen-kvinnen kom til Alta fordi naturen er så mangfoldig for friluftslivinteresserte.

– I Alta er det snø tidlig og det er mange muligheter her, forteller hun om omgivelsene.

UiT tilbyr flere studier innen for friluftsliv; blant annet bachelor og årsstudium i arktisk friluftsliv, samt emnet hundekjøring, der man får oppleve Finnmarksløpet på nært hold.

Det populære årsstudiet arktisk naturguide på Svalbard er også et tilbud for de som ønsker å ha naturen som sitt arbeidssted.

Naturen som klasserom
Nå er de samme omgivelsene hennes klasserom. For friluftslivstudiene innebærer mange aktiviteter ute. Alt knyttet til friluftslivslære.

FINNMARKSLØPET PÅ TIMEPLANEN: Friluftslivstudentene har ansvaret for sjekkpunkt Levajok under Finnmarksløpet. (Foto: Tommy Hansen/UiT Norges arktiske universitet)

Foto: Tommy Hansen/UiT Norges arktiske universitet

– Vi har vært på langtur på Iešjávri, padlet kano og fisket. Vi har padlet Altaelva, vi har klatret i Himmeldalen og Salkobekken, vi har vært på Seiland på reindriftstur. Faktisk har det vært den artigste turen til nå, sier 22-åringen og utdyper:

– Det var en fantastisk opplevelse, se hvordan det er å drive med reindrift. Jeg fikk være med prammen som fraktet reinen fra øya til fastlandet. I reindrifta vet man ikke hvordan dagen blir, det er etter hvordan reinen oppfører seg, sier hun om kunnskapene hun har ervervet.

Friluftslivstudiene gir en bred, praktisk og teoretisk kompetanse i friluftsliv i arktiske og subarktiske områder rettet mot veiledning og naturguiding. I nord vokser reiselivsnæringen og praktisk guide- og veiledningskompetanse er etterspurt i naturbasert reiseliv. Studentene får denne kompetansen gjennom studiene og skal kunne ivareta gjestenes sikkerhet og tilrettelegge for gode opplevelser.

Vil få barna ut i naturen
Karen Elisa er egentlig utdannet barnehagelærer, men ønsker å bruke friluftslivkompetansen til å bli en ressurs for barna.

– Jeg ønsker å jobbe i en friluftsliv- eller naturbarnehage og tilby ungene mer friluftsliv. Mange barnehager har det nå, sier hun om framtiden. På denne måten vil også hun kunne overføre friluftslivets helseforebyggende effekt og samfunnsbetydning til barnehagebarna.

UTELIV: Det blir mange dager og netter ute for friluftslivstudentene. Her fra Finnmarksløpet, der studentene bodde i lavvoer! Foto: Tommy Hansen

Foto: Tommy Hansen

Selv kommer hun fra en aktiv familie, foreldrene har gått på Øytun folkehøgskole og de har tatt barna tilbake til Finnmark for å dra på fiske- og viddeturer. Så Alta var ikke ukjent for Karen Elisa.

Under studiene har det blitt enda flere døgn på fjellet i fylket.

– Vi har sovet mye i telt, både i forbindelse med studiene og turer i egen regi, forteller hun.

Studentmiljøet er veldig likt, for friluftslivstudentene har felles interesser. Noen driver med hund, andre brenner for toppturer, mens noen har gått mye på ski.

Finnmarksløpet på timeplanen
Til våren skal studentene på langtur med kajakk. Men før det har studentene vinterturer og andre vinteraktiviteter.

– Så skal vi ha Finnmarksløpet på timeplanen. Det blir en fantastisk mulighet, man gleder seg til alt som skjer i studiet, sier hun. Karen Elise tar kun årsstudium, men UiT tilbyr også bachelorstudium i arktisk friluftsliv.

– Friluftslivstudiene er helt fantastiske. Jeg spør meg selv hvorfor har jeg ikke gjort dette før. Dersom jeg hadde begynt med dette først, før barnehagelærerstudiene, så hadde jeg gått på bachelor. For dette har gitt mersmak, sier hun.

Husk søknadsfristen 15. april og se gjerne hva vi tilbyr av studier i vår studiekatalog!

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 19.03.15 08:00 Oppdatert: 08.04.16 10:16