Blir sosionom for å hjelpe barn

Sosionomutdanningen Miriam Maya Djønne tar skal hun bruke til å hjelpe barn til rusavhengige. – Det store målet er å åpne et kultursenter for disse barna, forteller hun.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 18.03.15 08:00 Oppdatert: 20.03.15 12:39

STUDIER: Miriam Maya Djønne (i midten) valgte bachelor i sosialt arbeid fordi hun ønsker å jobbe med barn i framtiden. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

UiT tilbyr bachelor i både barnevern og sosialt arbeid. Studiene kan enten tas som heltidsstudium i Alta eller som deltid i Tromsø.

Det som kjennetegner UiTs studier er det spesielle ansvaret i å utdanne sosialarbeidere som har kulturanalytisk kompetanse og UiT har et særskilt fokus på nordområdene. Sosionom blir man ved å ta bachelor i sosialt arbeid. Det er nettopp dette studiet Haugesund-kvinnen Miriam Maya Djønne (24) er i ferd med å avslutte.  At hun valgte UiT og Alta har bare gjort henne mer voksen.

– Det har vært utfordrende og jeg har vokst mye på det. Man kjenner ingen og det har utfordret meg til å bli aktiv og dermed har jeg møtt mange mennesker. Alta er det beste som har skjedd med, jeg har brutt mange barrierer, sier hun.

Lærer å løse sosiale problemer
Hun visste tidlig hva hun skulle bli. Nå er hun enda sikrere på at det er barn og pårørende til rusavhengige og familier i krise som er hennes mål i livet. Det er disse hun vil hjelpe. Under studiene har de lært masse om de ulike temaene som omhandler sosialt arbeid som fag. Utøvelsen av faget sosialt arbeid, handler mye om konfliktløsning, kommunikasjon, samhandling, skjønnsutøving, etiske vurderinger og kontinuerlige refleksjoner.

Dette er nødvendig kunnskap for å forebygge, løse og redusere sosiale problemer på ulike nivåer, for grupper, familier og enkeltpersoner. Å bistå med støtte og hjelp til mennesker som er kommet i en vanskelig livssituasjon, og reduserer sosiale problemer på ulike nivå, er hovedmålet med utdanningen. Miriam ønsker helst å jobbe som sosionom i barnehage. Men det er veldig få kommuner i Norge som har opprettet sosionomstilinger i barnehager, fordi det ikke er lovpålagt.

– Det burde bli det i framtiden fordi man bør jobbe med barn til rusavhengige tidligst mulig, sier hun.

FOR DE MINSTE: Når Miriam Maya Djønne valgte karriere, var det barna til rusavhengige som ble hennes valg. Hun ønsker å hjelpe de så tidlig som mulig. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Sosialarbeider-utdanningene som UiT tilbyr er praksisnære og Miriam tok sin praksis i Århus ettersom UiT har et samarbeid med Danmark.

– Jeg fikk praksis i psykiatrien i Århus. Jeg ønsket selv å dra dit fordi jeg vil se hvordan Danmark jobber på dette området. Jeg ønsket også å komme i kontakt med familier og jobbe med rusavhengige. Jeg møtte noen av barna og det kan man si ble starten på mitt mål, sier hun.

Vil gi kulturaktiviteter til barn
Det er ikke et lite mål hun har satt seg.

– Det store målet er å starte et kultursenter for barn til rusavhengige. Gi dem et kulturelt tilbud, sier hun. Kanskje er hun inspirert av det frivillige arbeidet hun har gjort på Sisa kultursenter i Alta. Senteret er for mennesker med ulik bakgrunn og tilbyr masse spennende prosjekter og møtesteder – med kunst og kultur som verktøyene.

– Jeg startet i høst å tilby et lavterskeltilbud i dans for barn. Dette er for familier som ikke har råd til å ha barn på andre tilbud, sier hun. Hun har også vært involvert på Sisa innen drama og musikk. Hele tiden som frivillig.

– Det har vært veldig god sosialarbeider-trening. Faget i praksis, på Sisa har det vært utrolig god integrering av flere nasjoner og kulturer sammen. Jeg har vokst på dette og fått rik erfaring, sier hun. En erfaring som ruster henne opp til å bli god sosionom.

– Utdanningen har fått meg til å finne ut hvordan jeg selv er som sosialarbeider, hvordan jeg er i de ulike situasjonene, hvor individuelle mennesker er, og at mye baseres på kontekst, forteller 24-åringen.

Mastergrader i barnevern og sosialt arbeid
Mastergrad i sosialt arbeid tilbys for første gang med oppstart til høst 2015. Mer om dette studiet kan man lese på UiTs hjemmesider, og man kan velge enten et fulltidsstudium eller et deltidsstudium.

Man kan også ta master i barnevern, også det enten som fulltidsstudium eller som et deltidsstudium.

Søknadsfrist for studiene er 15. april.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 18.03.15 08:00 Oppdatert: 20.03.15 12:39