– Kvinner mer utsatt for netthets

Er netthets et likestillingsproblem? Ja, mener den profilerte NRK-journalisten Sidsel Wold og redaktør i nettavisen «forskning.no», Nina Kristiansen. Fredag tar de debatten på UiT.
Brøndbo, Stig
Publisert: 02.03.15 00:00 Oppdatert: 02.03.15 23:56

Den profilerte NRK-journalisten Sidsel Wold (t.v) og redaktør i nettavisen «forskning.no», Nina Kristiansen (Foto: Erik Norrud) har begge opplevd netthets og trusler. Fredag kommer de til UiTfrokost for å diskutere om netthets er et likestillingsproblem.

– Forskning viser at menn og kvinner blir møtt på forskjellige måter på Internett. Spørsmålet er hvilke konsekvenser dette får i det store bildet. Om det betyr at kvinner slutter å ytre seg, har vi et demokratisk problem, mener forsker ved KVINNFORSK, UiT Norges arktiske universitet, Marit Aure.

Sinte menn

Fredag 6. mars har UiTfrokost kjønn, netthets og demokrati som tema, og med i panelet er blant andre, Sidsel Wold, Nina Kristiansen og Marit Aure.

Både Wold og Kristiansen har opplevd å bli utskjelt for jobben de gjør – og begge to har opplevd sinte menn bak tastaturet, menn som bruker kjønn i sin netthets.

Hatgrupper

– Jeg må leve med at folk skriver at jeg er stygg og sjuk i hodet. Det er verre hvis folk lyver eller truer meg, sier Sidsel Wold. Hun har opplevd at over tusen personer har meldt seg inn i hatgrupper mot henne på Facebook, og hun har blitt utskjelt på sosiale medier for sine utenriksreportasjer på NRK.

- Å sitte passivt og bare motta ubehageligheter og bli lei meg, har jeg sluttet med. Det er bedre å gjøre noe aktivt med hetsen, sier Sidsel Wold. Hun har ringt opp flere av de som har skjelt henne ut, og hun har svart på mailer, brukt twitter og Facebook.

– Noen temaer på forskning.no vekker mer harme og fører til flere usaklige kommentarer enn andre. Når vi skriver om kjønn, klima, religion og samer må vi følge ekstra med i kommentarfeltene, sier redaktør Nina Kristiansen. Hun har selv blitt både skjelt ut, kalt «hore» og blitt truet på nett.

Tør ikke

Hvorfor Sidsel Wold og Nina Kristiansen er tydelig på at netthets er et likestillinsproblem, får du høre på UiTfrokost fredag kl. 0900. I debatten stiller også Nordlys-journalist Oddvar Nygård og student i statsvitenskap, Reidum Heggen.

UiTfrokost er et debattforum som studentene ved Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging arrangerer, og som tar opp aktuelle tema. Fredag er arrangementet et samarbeid med KVINNFORSK, Senter for kvinne- og kjønnsforskning på UiT.

Tid: Fredag 6. mars kl. 0900-1100. Sted: Auditorium 2, Teorifagsbygget, UiT Tromsø.

Brøndbo, Stig
Publisert: 02.03.15 00:00 Oppdatert: 02.03.15 23:56