Trond Mohn gir Nord-Norge verdens ypperste kreftskannere

– Vi er alle opptatt av helse og bekjempelse av kreft, så hvis pengegaven min kan hjelpe barn og unge som har et helt liv foran seg, så blir jeg glad.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 26.02.15 00:00 Oppdatert: 26.02.15 13:24

Trond Mohn delte i dag ut nok en stor pengegave til UNN, denne gangen i forbindelse med etableringen av PET-senteret i Breivika. Fra venstre: Sameline Grimsgaard (UiT - Helsefak), Olav Helge Førde (nestleder UNN-styret), Trond Mohn, Tor Ingebrigtsen (UNN-direktør) og Rune Sundset (kvalitets- og forskningsdirektør Helse Nord). Foto: Per-Christian Johansen

Det sier Trond Mohn som kom til UiT og Universitetssykehuset i Nord Norge torsdag 26.februar.

Med seg hadde han en enorm gave, penger til et nytt PET-senter; et senter med verdens beste utstyr til å ta bilder og diagnostisere kreftsvulster, hjerte- karsykdom og demens.

Vil gi kompetanse til nord

Noe lignende finnes ikke i Nord-Norge, men snart kan folk også i nord få den beste behandling og kreftdiagnostikk.

– Vi ønsker jo å ha en spredt bosetning i dette landet, og som fan av Nord-Norge ønsker jeg å bidra til kompetanse i nord. Her finnes det herlige mennesker med et heftig språk, men også en godhet og medmenneskelighet som er et eksempel til etterfølgelse, roser Mohn.

Forskning og behandling hånd i hånd

UiT-rektor Anne Husebekk, som tidligere i februar fortalte at Trond Mohn var utnevnt som æresdoktor ved UiT, var dypt takknemlig for den store gaven fra Mohn.

– Trond Mohn tar et ansvar for samfunnet som man ikke har sett maken til. Hva pengegaven betyr for Nord-Norge kan ikke sies med ord. Pengene vil ikke bare bidra til bedre pasientbehandling, men også til viktig forskning, sier hun.

UNN satser på kreftbehandling

Også UNN-direktør, Tor Ingebrigtsen, er takknemlig over å få et etterlengtet PET-senter til landsdelen.

– UNN har som visjon å gi den beste behandling til hver enkelt pasient, og pengegaven fra Trond Mohn hjelper oss til dette, sier han og legger til at sykehuset har kreft som et av sine viktigste prioriteringsområder.

– Kreft vil bli en av de største utfordringene i årene fremover, og denne pengegaven hjelper enormt. Ikke bare får vi et av verdens beste PET-sentre, men for oss blir det også et av verdens billigste. Vi har en stram økonomi, men nå kan vi faktisk tilby noe av det beste.

Slike bilder kan en PET-scanner ta. Her er det tatt bilde av en rotte. Foto: Samuel Kuttner, UiT.

Mohn åpnet lommeboka også i 2011

Men dette er ikke første gang Trond Mohn åpnet lommeboka til UiT og UNN for å diagnostisere kreftsykdom. 1.april 2011 ga han 50 millioner kroner for en PET-skanner som tar 3D bilder av kreftsvulster, hjerte og blodårer, noe som har bidratt til en forbedring av kreftdiagnostiseringen i Nord-Norge. Det forteller Rune Sundset, kvalitets- og forskningsdirektør ved Helse Nord.

– Etter at leger har fått sett kreftsvulsten med en PET-skanner, har 40 prosent endret sin pasientbehandling. Det sier litt av styrken ved å ha en slik maskin, sier Sundset og forteller at til tross for at landsdelen har fått en slik skanner fra Trond Mohn, så er behovet for et PET-senter stort.

– Vi klarer kun å betjene 4-500 pasienter i året, og i år 2020 er behovet oppe i 3000 pasienter årlig i vår region, utdyper han.

Rørt finnmarking

Bergenseren Mohn har ikke bare forbarmet seg over Tromsø, også Finnmarkssykehuset fikk penger til å investere i ny hjerteskanner.

– Dette gir oss en mulighet til å vise at Finnmarkssykehuset er innovativt og kan tilby det befolkningen trenger.  Vi har som visjon å bli et førstevalg for pasienter og ansatte. Vi vil gi hjelp i nærheten av der for bor, så en slik pengegave hjelper til å opprettholde bosetting og sysselsetting. Et godt helsetilbud er med på dette, utdyper direktør Torbjørn Aas.

Les mer om hvordan Det helsevitenskapelige fakultet bruker PET-skanner i forskningen sin

Se hvordan maskinen brukes i forskning (ekstern lenke, NRK)

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 26.02.15 00:00 Oppdatert: 26.02.15 13:24