Urfolkskvinner begynner å få vestlige livsstilssykdommer

Med ny vestlig livsstil har urfolk plutselig blitt rammet av livsstilsykdommer som ikke berørte dem før.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 03.03.15 00:00 Oppdatert: 30.10.18 12:15

En mer vestlig diett har gjort urfolk mer utsatt for hjerte- og karsykdommer enn tidligere. Foto: www.colorbox.com

I dag er det populært å gå over til steinalderdietter og dietter som skal etterligne hvordan urfolk spiser. Samtidig ser vi at mange urfolksgrupper legger om til en mer vestlig diett, og dermed øker sjansene for å få livsstilsykdommer de ikke var utsatt for tidligere.

Et eksempel er nenetsere, et urfolk som holder til i Nord-Russland. I forbindelse med sin doktorgradsoppgave ved UiT har Natalya Petrenya studert forskjeller og likheter mellom 93 nenetserkvinner og 132 etniske russiske kvinner. Alle bor i samme region, henholdsvis i det lille tettstedet Nelmin-Nos og i byen Arkhangelsk. Resultatet viste at 40-43 prosent av urfolkskvinnene hadde BMI eller magemål som indikerer fedme. Dette øker risikofaktorene for hjerte- og karsykdom. Petrenya fant at også de russiske bykvinnene i samme region slet med det samme helseproblemet.

Les også: Behov for arktisk samarbeid

Spiser stadig mindre fisk

Tradisjonelt har nenetsere hatt et kosthold som består av mye fisk. Arktiske urfolk har hatt et høyt nivå av omega 3 i blodet, noe som lenge har blitt ansett som en faktor som har sterk forebyggende virkning mot hjerte- og karsykdommer.

– Fremdeles spiser nenetserkvinner en del fisk og reinsdyrkjøtt, men inntaket er på vei nedover, forteller Petrenya.

Risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer henger tett sammen med målene for fedme, og denne risikoen var lik i begge gruppene.

Les også: Nordnorsk torsk holder deg frisk

Lav levealder

Forventet levealder blant russiske kvinner er flere år lavere enn i Vest-Europa, og det blir stadig flere overvektige russere. Petrenya gjennomførte studien sin i 2007/2008. I utkanstrøkene i Nenetsk var forventet levealder kun 66 år for kvinner, og så lavt som 48 år for menn. Til sammenligning var forventet levealder for norske kvinner 82,7 og 78,2 for menn.

Er det noe håp om at denne trenden kan snu? Petrenya mener at det er det, men da må befolkningen legge om livstilen sin sånn at de konsumerer mindre alkohol og tobakk, blir mer fysisk aktive og spiser sunnere. I tillegg vil det være til stor hjelp med bedre diagnostikk av høyt blodtrykk og diabetes, og raskere behandling av disse sykdommene.

Les også: Hjertesyke blir betrygget av farmasøyter

Flere studier nødvendig

– Det finnes veldig få studier på urfolk i arktiske strøk i Russland, men våre resultater var i tråd med det som tidligere studier har vist, forteller Petrenya.

Hun poengterer at for å kunne komme med noen definitive konklusjoner er det nødvendig med flere og større studier.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder