Blodprøve forutser demens

En enkel blodprøve kan røpe om du kommer til å bli rammet av demens.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 23.02.15 00:00 Oppdatert: 19.02.15 13:58

Jan Bergdahl er utdannet tannlege, og han har sammen med kona Maud Bergdahl forsket på tenner og demens.

Det viser forskningen til professor Jan Bergdahl ved UiT, som i et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Umeå og Karolinska Institutet har påvist at en enkel blodprøve kan forutsi hvem som vil få demens i løpet av de neste fem årene.

Forhøyede blodverdier

Forskerne analyserte blodprøver til de samme personene over flere år, og de konsentrerte seg om å se på verdiene av 208 forskjellige metabolitter. Enkelt forklart er metabolitter ”rester” fra cellenes forbrenning, og det viste seg at alle som fikk demens de neste fem årene hadde forhøyede verdier på tre forskjellige metabolitter – en fettsyre, urinsyre og en aminosyre. De spesifikke blodverdiene fortsatte å være høye også etter at personene fikk påvist demens.

Resultatene var de samme for både kvinner og menn, og uansett grad av utdannelse. I undersøkelsen var det 67 prosent kvinner som deltok, og 31 av deltakerne hadde blitt demente fem år etter første blodprøve. 62 var fortsatt friske.

Bremse demensutviklingen

– Det viktige med slik forskning er at man kan se hvem som kommer til å bli dement, og da sette i gang tidlige tiltak. Det finnes medisiner som bremser utviklingen, og også treningsteknikker som kan utsette sykdommen, kommenterer professor Jan Bergdahl, som nylig publiserte studien i Dementia and Geriatric Cognitive Disorders.

Han mener slike funn er svært verdifulle, særlig med tanke på at demens har blitt en folkesykdom. I dag er 70 000 nordmenn rammet, og ettersom det blir stadig flere eldre i befolkningen, blir det flere som får demens. Ifølge Nasjonalforeningen for folkehelsen, øker i forekomst fra 65-70 års alder.

Ingen tilsvarende demenstester

Forskning viser også at sykdommen kan være arvelig, og det finnes nok mange pårørende som lurer på om de er i risikosonen.

– Det finnes ikke tilsvarende tester som så enkelt kan forutse demens. I dag har man prøver man kan ta fra ryggmargen, med det er mye mer komplisert, sier Bergdahl.

Han mener en slik blodprøve ikke bare kan forebygge sykdommen, men at den blir svært viktig den dagen man finner en kur mot demens.

– Hele verden leter etter botemiddel for demens, på samme måte som man prøver å løse kreftgåten. Finner man en kur, kan man ved hjelp av en slik blodprøve medisinere før sykdommen setter inn, avslutter Bergdahl.

Les også: Du glemmer uten tenner

Les også: Stress pg depresjon gjør deg eldre

Les også: Vil bedre hukommelsen til Alzheimerpasienter

Referanse:  ”Mousavi M, Jonsson P, Antti H, Adolfsson R, Nordin A, Bergdahl J, Eriksson K, Moritz T, Nilsson L-G, Nyberg L. Serum Metabolomic Biomarkers of Dementia. Dement Geriatr Cogn Disord Extra 2014;4:252–262”