Utvider samarbeidet med Riddu Riđđu

UiT-rektor Anne Husebekk og festivalleder ved Riddu Riđđu, Karoline Trollvik, er svært fornøyd med å ha signert en en samarbeidsavtale som forsterker båndene mellom universitetet og urfolksfestivalen.
Brøndbo, Stig
Publisert: 03.02.15 00:00 Oppdatert: 03.02.15 17:24

Riddu Riđđu-leder Karoline Trollvik og UiT-rektor Anne Husebekk er svært fornøyd med å ha inngått en treårig avtale som knytter universitetet og festivalen enda tettere sammen. Foto: Stig Brøndbo

At vi får UiT med på laget som en av tre hovedsamarbeidspartnere vil bety veldig mye for jobben vår videre, både nasjonalt og internasjonalt. Målet er å ta posisjonen som verdens fremste og viktigste urfolksscene, og med denne avtalen kan vi dra enda mer nytte av den kompetansen som finnes ved universitetet, sier Karoline Trollvik.

Tre år

Avtalen som er inngått mellom UiT Norges arktiske universitet og Riddu Riđđu strekker seg over tre år.

Festivalen har en profil som passer veldig godt med det UiT jobber med, både i Tromsø og ved vår campus i Alta. I Tromsø har vi Senter for samiske studier, som har vært en samarbeidspartner med Riddu Riđđu i mange år, og ved UiT i Alta har vi Institutt for reiseliv og nordlige studier, som blant annet forsker på festivaler og kultur i nord, sier rektor Anne Husebekk.

Potensial

Avtalen mellom Anne Husebekk UiT Norges arktiske universitet og Karoline Trollvik fra Riddu Riđđu ble undertegnet i samiske kulturhuset Árdna ved UiT i Tromsø. Foto: Stig Brøndbo

Både Husebekk og Trollvik ser et stort potensial i samarbeidsavtalen.

Riddu Riđđu vil være en fin arena for å formidle hva UiT er, for studentrekruttering og vi kommer inn i noen nettverk som vil være viktige både for forskning og fagtilbud, mener Husebekk.

Og for oss vil det å ha UiT som en samarbeidspartner gi oss enda større tyngde både nasjonalt og internasjonalt, sier festivalleder Trollvik.

Første gang

Selv om festivalen har samarbeidet med UiT i mange år, har rektor Husebekk aldri besøkt festivalen.

Jeg har alltid vært på feriereise mens det har vært festival, men i år kommer jeg. Garantert, sier Husebekk.

Håpet vårt har vært at rektor Husebekk ville ta turen til oss nå som vi har blitt hovedsamarbeidspartnere, og vi gleder oss stort over at hun har signalisert at hun vil åpne årets festival, sier Karoline Trollvik.

Brøndbo, Stig
Publisert: 03.02.15 00:00 Oppdatert: 03.02.15 17:24