UiT og Narviksenteret har inngått samarbeidsavtale

Avtalen skal bidra til å styrke og synliggjøre forskning og forskningsformidling i hele landsdelen.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 30.01.15 00:00 Oppdatert: 30.01.15 11:29

Styreleder Edel Storelvmo og prorektor Wenche Jakobsen signerte avtalen mellom de to institusjonene. Foto: Fritz Hansen, Fremover

Prorektor ved UiT Wenche Jakobsen og Edel Storelvmo, styreleder i Narviksenteret med Røde Kors Krigsmuseum, signerte avtalen tirsdag 27. januar.

Stiftelsen Narviksenteret med Røde Kors Krigsmuseum skal fremme kunnskap om og forståelse for fred og menneskerettigheter gjennom forskning, dokumentasjon og formidling av krigs- og okkupasjonshistorien til Nord-Norge. Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet (UiT) har en profil i sin forskings-, formidlings- og utdanningsvirksomhet som tilsier et nært samarbeid med Narviksenteret.

Krigshistorie og menneskerettigheter

Gjennom samarbeid mellom Narviksenteret og UiT skal man stimulere, videreutvikle, styrke og synliggjøre forskning og forskningsformidling i hele landsdelen.

– For UiT gir dette en mulighet til å trekke på den spisskompetanse som Narviksenteret har innenfor feltene krigshistorie, fred og menneskerettigheter. Sammen vil vi kunne være med på å gi den nordnorske krigshistorien den oppmerksomhet den fortjener, sier prorektor Wenche Jakobsen.

Noen av tingene det skal samarbeides om er ekskursjoner til krigsskueplassene rundt Narvik for historie og fredsstudenter, seminar om krigshistorie og ny forskning rundt andre verdenskrig. I de nye utstillingene i Narviksenteret vil en ved hjelp av digital publisering kunne gi oppdatert informasjon om statusen for fred og menneskerettigheter i verden, samtidig som det gir en mulighet for å fortelle om nye funn fra forskningsfronten.

Fra venstre Fredrik Fagertun, Wenche Jakobsen og Jens Revold, alle UiT, samt direktør Eystein Markusson og styreleder Edel Storelvmo i Narviksenteret. Foto: Fritz Hansen, Fremover

Et større forskningsprosjekt på gang

– For oss er det viktig med en god kobling til det kunnskapsmiljøet ved UiT og vi håper at dette samarbeidet vil være med på å styrke vår posisjon og over tid gi oss flere forskerstillinger, sier styreleder Edel Storelvmo, og fortsetter:

– Samtidig har vi noe å tilføre UiT gjennom våre omfattende samlinger, vår spesialkunnskap om praktisk arbeid, formidling og som studiested.

Hun blir supplert av leder for institutt for historie og religionsvitenskap ved UiT, Fredrik Fagertun:

– Vi arbeider nå med å sette i gang et større forskningsprosjekt knyttet til andre verdenskrig i nord og vi er sikre på at Narviksenteret vil kunne være en viktig bidragsyter til dette, samtidig som våre prosjekter vil kunne levere stoff til det nye krigsmuseet som igjen vil være en god formidlingskanal for oss.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 30.01.15 00:00 Oppdatert: 30.01.15 11:29