Mohn gir 300 millioner kroner til UiT

Ved UiT jubles det for den svært generøse gaven. Pengene skal gå til forskning.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 23.01.15 00:00 Oppdatert: 23.01.15 14:10

Glade fjes på UiT i dag! 300 millioner kroner til forskning er en fantastisk gave, mener rektor Anne Husebekk og styremedlem i Tromsø Forskningsstiftelse, Kjell Kolbeinsen. Foto: Torbein Kvil Gamst

Milliardær og forretningsmann Trond Mohn gir nok en enorm milliongave til Tromsø Forskningsstiftelse ved UiT Norges arktiske universitet.  Det ble gjort kjent fredag 23. januar av rektor Anne Husebekk.

Gaven er på hele 300 millioner kroner, og er den største enkeltdonasjon til UiT noensinne..

Dette er glimrende mulighet for UiT å bruke midlene til beste for universitetet og landsdelen. Spesielt tenker jeg det er viktig å dra fram unge forskere og tenke ut i fra vår nye strategi, sier Husebekk.

– Det er en fantastisk gave og stimulans til forskningsmiljøet i hele landsdelen. Det er viktig for videreutviklingen av et allerede meget godt forskningsmiljø, sier styremedlem i Tromsø Forskningsstiftelse, Kjell Kolbeinsen.

– Mohn-midlene har betydd alt

Mohn har tidligere gitt UiT 100 millioner kroner. I tillegg har staten forsterket gaven, slik at samlet beløp ble på 125 millioner. Pengene er blitt fordelt på vel 100 forskningsprosjekter.

Et av disse prosjektene er professor Audun Rikardsens forskning på laks. Blant annet har mange av villaksens hemmeligheter blitt avslørt ved hjelp av satellittmerking.

– Tildelingen har betydd alt. Det bidro til at vi kunne starte et større prosjekt, og da dette prosjektet ga spennende resultater, så utløste det tilleggsmidler fra andre instanser som Norges forskningsråd. I løpet av denne tiden har vi også kunnet opprette fire stipendiatstillinger og to post doc-stillinger. Og enda flere mastergrader er skrevet. Så midlene har nærmest fungert som en katalysator, forteller han.

– Dessuten har tildelingen bidratt til at jeg kunne skrive en barnebok om villaksens liv, basert på forskningen. Den boka må jeg forresten huske å sende til Trond Mohn, humrer Rikardsen. (saken fortsetter under bildet)

Professor Audun Rikardsen med en laks merket med et avansert «sattelittmerke» som gir posisjon til laksen i havet og faller av fisken etter et programmert tidsrom.

En glede å bidra

Trond Mohn. Foto: Stig Brøndbo

Trond Mohn har tidligere uttalt at det er en glede å bidra til god forskning ved UiT.

– Det å få bidra til fellesskapet på denne måten, og å få være med på å gi unge mennesker håp og tro på framtiden, er det største en giver kan oppnå, sa Trond Mohn da han sist tildelte penger til stiftelsen.

Pengene forvaltes av Tromsø Forskningsstiftelse som ble opprettet av Trond Mohn i stiftelsesdokument av 28. mars 2007.

Stiftelsen har som formål å støtte og foreta utdeling av midler til langsiktig grunnleggende forskning, herunder forskningsstrategiske rekrutteringstiltak, ved UiT.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 23.01.15 00:00 Oppdatert: 23.01.15 14:10