Jenter for fremtiden

11. februar arrangeres konferansen «Jenter og teknologi» der målet er å inspirere jenter til å velge studier innen realfag og teknologi.
Os, Vibeke
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Vibeke Os
Publisert: 22.01.15 00:00 Oppdatert: 22.01.15 14:52

– Vi ønsker at jenter i større grad skal delta i den teknologiske utviklingen for fremtiden. Fremtidens teknologi må være bærekraftig og krever et miljøperspektiv i alle ledd. Vi har tro på at mange flere jenter vil velge realfag når de ser at disse fagene også er viktig for å ivareta de såkalt myke verdiene i samfunnet, sier Julianne Iversen engasjert. Hun er rekrutteringsansvarlig ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi.

– Arrangementet er helt gratis og alle jenter i 10. klasse og videregående skoler i Tromsø-området er velkommen, vi vet at rektorer ved skolene gir jentene fri for å delta på dette!

Ifølge Julianne vil rektor Anne Husebekk ønske velkommen og det vil bli spennende foredrag av jenter fra blant annet Kongsberg Satelittservice, Meteorologiske institutt, Polarinstituttet og fra jenter som forsker ved UiT.

Ungdommene får lunsj og sett seg rundt på det nye Teknologibygget i tillegg til at det blir tid til å få snakke med jenter som studerer naturvitenskap og teknologi.

«Jenter og teknologi» er et nasjonalt arrangement. I 2015 er det 5 studiesteder som arrangerer konferansen; UiT Norges arktiske universitet, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Universitetet i Agder, Høgskolen i Bergen og Høgskolen i Oslo og Akershus. Alle studiestedene skal ha sitt eget arrangement, og alle skal starte på samme tidspunkt med felles åpningsvideo fra alle lærestedene.

– Vi satser på 220 deltakere og fullt hus, det er fortsatt noen ledige plasser og enda tid til å melde seg på, frist for påmelding er 28. januar. Dette blir gøy, avslutter Julianne smilende.

Kanskje det blir en av disse jentene som sitter i førersetet når Arctic Frontiers går av stabelen om 10 år!!

Påmelding og info: uit.no/jenterogteknologi

Os, Vibeke