Prins Albert besøkte skipssimulatoren

Prinsen av Monaco fikk selv stå ved roret da cruiseskipet «Freedom of the Seas» skulle brytes løs fra isen.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 22.01.15 00:00 Oppdatert: 23.01.15 10:41

Prins Albert II av Monaco fikk selv styre skipet da han besøkte skipssimulatoren i Teknologibygget. Simulatoren er den eneste i sitt slag i Norge. Foto: Olga Shavrina

I forbindelse med klimakonferansen Arctic Frontiers var prins Albert II av Monaco på besøk ved UiT Norges arktiske universitet mandag 19. januar. Blant det prinsen fikk oppleve på campus Tromsø, var et besøk i det nye Teknologibygget for å oppleve en av Europas mest moderne skipssimulatorer.

Skipssimulatoren består av et brohus som står på en bevegelig plattform, og det er 360 grader panoramautsikt ut mot sjø og fjell. Kommer det en bølge, dunker og rister det som om man virkelig er på havet.

På oppdrag

Rektor Anne Husebekk var svært glad for at prins Albert av Monacos besøk på UiT. Foto: Olga Shavrina

Sammen med rektor Anne Husebekk, fikk prins Albert informasjon av universitetslektor Bjørn-Morten Batalden om hvordan skipssimulatoren, kalt «K-Sim Polaris», brukes i undervisningen.

Prinsen virket svært interessert i temaet og fikk også selv anledning til å styre simulatorskipet under et oppdrag. Det gikk ut på å bryte løs isen som cruiseskipet «Freedom of the Seas» hadde satt seg fast i litt sør for Longyearbyen på Svalbard.

– Alle områdene man kan se inne i skipssimulatoren er autentiske. For å få cruiseskipet løs, må man gå så nær som mulig for å bryte isen rundt fartøyet, forklarte overingeniør Asbjørn Haukebø. Han fulgte nøye med fra kontrollrommet på andre siden av simulatoren, mens prinsen manøvrerte «K-sim Polaris» rundt cruiseskipet.

Ikke usannsynlig scenario

Med en økende skipstrafikk i nordområdene, er det ikke et usannsynlig scenario at skip setter seg fast i isen. I simulatoren kan man øve seg på slike scenarier, og man kan føle bevegelsene som et ekte skip ville hatt.

– Man kan forvente litt risting, og etter en halv time – tre kvarter, er det ikke uvanlig at de på broen kjenner seg litt sjøsyke. Men i dag har vi stilt inn simulatoren på april måned, med fint vær og gode forhold, sa Haukebø.

Møtte studenter

Etter besøket i Teknologibygget fikk prins Albert også møte studentambassadører tilknyttet UArctic, som er et samarbeidsnettverk av universiteter, høyskoler og andre utdannings- og forskningsinstitusjoner i nordområdene.

Prinsen, som har hatt et langvarig og sterkt engasjement for Arktis, tok seg god tid til å snakke med studentene.

Prins Albert og UArctics studentambassadører møttes i Ardna i et mini-seminar mandag 19. januar. Foto: Olga Shavrina
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 22.01.15 00:00 Oppdatert: 23.01.15 10:41