Lørdagsuniversitetet fokuserer på folkehelse

Du får blant annet vite mer om måling av stillesitting og fysisk aktivitet.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 22.01.15 00:00 Oppdatert: 22.01.15 10:16

Vi sitter for mye i ro, og i Tromsøundersøkelsen skal det forskes på hvor helseskadelig dette er. På Lørdagsuniversitetet får vi vite mer om hvordan dette skal gjøres. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Er du interessert i din egen og andres helse? Da er Lørdagsuniversitetet (LU) er stedet for deg denne våren. I alt ti gratis foredrag kan du få med deg, og alle skal handle om folkehelse.

Flere av foredragsholderne på LU går i mars i gang med den mest omfattende befolkningsundersøkelsen i Norge: Tromsøundersøkelsen. I mars starter den opp igjen, og det er sjuende gang befolkningen i Tromsø blir forespurt om å være med.

Laila Hopstock er én av forskerne i undersøkelsen. Hun forsker på folkehelsetrender, og i sitt LU-foredrag stiller hun spørsmålet «Er stillesitting den nye røykinga?».

– Og risiko ved stillesitting vet vi fortsatt for lite om. Røyking VET vi er skadelig, men det er mye vi ikke vet om effektene av stillesitting. For eksempel vet vi ikke spesifikt hvor mye stillesitting som er helseskadelig. Eller hvilket aktivitetsmønster som er det mest helsebringende.

Folk sitter for mye i ro

Kroppen vår er skapt for å være i bevegelse, men de fleste av oss sitter mer i ro enn vi er klar over. Målinger viser at voksne nordmenn bruker drøyt 60 prosent av våken tid i ro eller stillesittende, og dette er forbundet med økt risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes.

Helsedirektoratet anbefaler derfor at alle reduserer stillesittinga i løpet av dagen, og at voksne bør være i moderat fysisk aktivitet minst 30 minutter per dag.

– For å vite mer nøyaktig hvor mye stillesitting som er skadelig, så må vi forske mer. Det skal vi gjøre i Tromsøundersøkelsen. Vi vil blant annet måle deltakernes aktivitet med en aktivitetsmåler, og den skal de skal ha på seg i én uke. I tillegg kan de svare på spørsmål om sitt eget aktivitetsmønster. Disse dataene kan vi etterpå sammenstille med andre data vi får inn om deltakerne, som livsstil, kosthold, og sykdommer. Slik kommer vi nærmere svaret på hva som er risikofaktorer for sykdom og hva som fremmer god helse, forteller Laila Hopstock.

Hun gleder seg både til å holde foredrag på Lørdagsuniversitetet og til å jobbe videre med data i Tromsøundersøkelsen:

– Ja, det blir veldig spennende! Vi gleder oss til å ta imot tromsøfolk som deltar i undersøkelsen.

Galskap og babybonding

Vårens LU-program byr også på mye annet enn informasjon om stillesitting, blant annet får vi vite mer om billedkunst og galskap, sjømat og helse, EØS-avtalen og norsk folkehelse, samt babybonding og psykisk helse i forbindelse med svangerskap og fødsel.

Legg merke til at de første seks forelesningene holdes på Kulturhuset, de fire siste på Café Rød på studentsamfunnet Driv.

Oppstart: Lørdag 24. januar klokken 13, Kulturhuset. Professor Inger Njølstad er først kvinne ut og holder foredrag om Tromsøundersøkelsen: Hvem, hva og hvorfor.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 22.01.15 00:00 Oppdatert: 22.01.15 10:16