Inviterte til samarbeid og landsdelsperspektiv

Rektor Anne Husebekk benyttet juleavslutningen til å ønske høgskolene i Harstad og i Narvik velkommen til å bli en del av UiT Norges arktiske universitet sitt landsdelsperspektiv. Hun fokuserte også på at god undervisning er like viktig som god forskning.
Brøndbo, Stig
Publisert: 22.12.14 00:00 Oppdatert: 05.01.15 11:03

Mitt håp er at undervisning skal få samme status som forskning i alle universitetsmiljøet i hele landet, sa rektor Anne Husebekk. Foto: Stig Brøndbo

I Nord-Norge har det gått en heftig debatt i media om hvem Høgskolen i Narvik og Høgskolen i Harstad skal slå seg sammen med. UiT ønsker både Høgskolen i Harstad og Høgskolen i Narvik velkommen til å bli en del av vårt universitet, men hvordan bildet kommer til å se ut når saken blir politisk behandlet i 2015, gjenstår å se. Vårt mål er en struktur som styrker fagmiljøene, og som gir bedre kvalitet i utdanning og økt konkurransekraft nasjonalt og internasjonalt, sa rektor Anne Husebekk.

God undervisning
I talen, som ble streamet live på Internett, kom Husebekk også inn på UiT sin nye strategiplan og på viktigheten av både toppforskning og breddeforskning – og ikke minst god undervisning.

Det er bredden i vår forskning som gjør at vi får til spisset toppforskning. Vi har god forskning, og vi har god undervisning. Vi har fått med oss to gamle høgskolemiljøer inn i universitetet, noe som har gjort at vi nå har med oss en tradisjon om stolthet knyttet til god undervisning. Mitt håp er at undervisning skal få samme status som forskning i alle universitetsmiljøer i hele landet, sa Husebekk.

Skuespiller og kåsør Marianne Meløy kåserte om kunnskapsjulen. Foto: Stig Brøndbo

Juleevangeliet
I tillegg til Husebekk sin tale, inneholdt juleavslutningen et kåseri med skuespiller Marianne Meløy, samt musikalske innslag med trioen Tre Strenge Menn fra Musikkonservatoriet.

Meløy gjorde seg noen tanker knyttet til hva som ligger i ordet kunnskap og kåserte om «kunnskapsjulen». Hun lanserte også en svært frodig og moderne versjon av Juleevangeliet – iført en saftig nordnorsk språkdrakt, som fikk publikum til å le hjertelig. I salen satt også biskop i Nord-Hålogaland bispedømme, Olav Øygard – som etter kåseriet takket Meløy for en alternativ og morsom versjon av julens budskap.

Her finner du både taler, musikalske innslag og Marianne Meløy sitt kåseri.

Brøndbo, Stig
Publisert: 22.12.14 00:00 Oppdatert: 05.01.15 11:03