Har overtatt studenttomta

Norges arktiske studentsamskipnad har formelt overtatt tomta der det skal bygges 1.000 nye studentboliger.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 16.12.14 00:00 Oppdatert: 16.12.14 15:27

Omtrent slik ser arkitektene for seg at Dramsbyen studentby vil se ut, når den står ferdig. Foto: AT Plan & Arkitektur

Mandag signerte fylkesrådsleder Line Fusdahl (H) og direktør for studentsamskipnaden, Hans Petter Kvaal, avtalen som sier at tomta i Dramsveien nå tilhører samskipnaden.

Hans Petter Kvaal underskriver avtalen sammen med fylkesrådsleder Line Fusdahl. Foto: Maarit Markussen

Hans Petter Kvaal underskriver avtalen sammen med fylkesrådsleder Line Fusdahl.

Foto: Maarit Markussen

– Det var en fin start på uka. Vi er nå den glade eier av en 40 mål stor tomt mellom UiT og sentrum. Man skal selvfølgelig ikke snakke om pris når man får gaver, men med dagens tomtepriser kan det være snakk om at tomta har en verdi på over 100 millioner kroner, sier Kvaal.

Ett steg nærmere
Tomta er en gave fra Troms fylkeskommune, skriver Troms fylkeskommune på sine nettsider.

– Troms fylkeskommune bidrar med hele tomta som en gave til prosjektet fordi vi tror det vil styrke Universitetet og bidra til å gjøre Tromsø til en enda bedre studentby. Jeg gleder meg til denne studentbyen står ferdig utbygd, sier fylkesrådsleder Line Fusdahl (H).

Dermed er realiseringen av studentboligene ett steg nærmere byggestart. Byrådet i Troms har godkjent reguleringsplanen, og studentsamskipnaden har hatt byggeprosjektet ute på anbud.

1.000 sykkelparkeringsplasser
Det er planlagt totalt 550 boenheter for inntil 1.000 studenter. Nærheten til universitetet gir boligene en attraktiv plassering, som også er miljøvennlig i forhold til transport. For første gang i et byggeprosjekt er det planlagt full dekning av sykkelparkeringsplasser i studentbyen, til alle beboerne.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 16.12.14 00:00 Oppdatert: 16.12.14 15:27