– Viktig for oss å bidra

Tirsdag kommer fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) til UiT Norges arktiske universitet, for å ta imot rapporten om sjømatindustriens rammevilkår. Dekan Edel Elvevoll er glad for at overrekkelsen skjer her.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.12.14 00:00 Oppdatert: 12.12.14 12:02

Det er kjempehyggelig at rapporten skal overleveres hos oss, sier dekan ved BFE-fakultetet ved UiT, Edel Oddny Elvevoll.

Hun har sittet i utvalget som har sett på rammebetingelsene i sjømatindustrien, for å foreslå tiltak for økt lønnsomhet og verdiskapning.

Arne Carlsen (t.v.), Edel Elvevoll, Frode Steen, Grethe Fossli, Marit Aursand, Ragnar Tveterås, Jonny Berfjord og Trygve Myrvang er alle medlemmer av utvalget. Her sammen med fiskeriminister Elisabeth Aspaker. Foto: FKD

– Jeg er veldig glad for at jeg har fått være med på prosessen og for at UiT får bidra til å si noe om betydningen av forskning, utdanning og innovasjon når man skal utvikle en sektor, sier Elvevoll.

Økt lønnsomhet
Regjeringen har sett behovet for å gå gjennom rammevilkårene til sjømatindustrien, på bakgrunn av målsettingen om at Norge skal være den fremste sjømatnasjonen og at fiskeressursene skal brukes på en måte som bidrar til høyest mulig verdiskapning gjennom hele verdikjeden. Med sjømatindustrien mener man den delen av verdikjeden som begynner når råstoffet kommer på kaikanten eller opp fra merd, og fram til videreforedler eller sluttbruker, i Norge eller i utlandet.

Utvalget ble oppnevnt 22. mars i fjor og har vært ledet av professor Ragnar Tveterås ved Universitetet i Stavanger. Gjennom sitt arbeid har de ti medlemmene sett på mulighetene for en konkurransedyktig sjømatindustri i Norge og særlige utfordringer eller hindringer for økt lønnsomhet og verdiskapning, foreslått tiltak for å øke verdiskapningen og gjort en vurdering av lokale virkninger.

– Det er viktig at universitetene er med når nye agendaer skal settes, sier Elvevoll.

Strømmes direkte
Det er utvalgsleder Ragnar Tveterås som skal overrekke rapporten til Aspaker, noe som finner sted i foajeen til Norges Fiskerihøgskole. Tveterås vil også presentere utvalgets anbefalinger.

– Alle som er interessert, er velkomne, sier Elvevoll.

Seansen skal også strømmes direkte, og kan følges på UiT sine nettsider (NB! Det er ingen aktivitet på denne lenka før strømmingen begynner 16. desember klokken 13).

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.12.14 00:00 Oppdatert: 12.12.14 12:02