Mangler strøm til mobil og nettbrett

Studentene ved UiT Norges arktiske universitet foretrekker å bruke eget utstyr, som laptop, mobil og nettbrett. Det gir utfordringer knyttet til strømforsyning og nettverk.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 10.12.14 00:00 Oppdatert: 12.12.14 13:19

Hele ni av ti studenter ved UiT bruker primært privat IT-utstyr når de benytter seg av IT-tjenestene ved UiT. Det viser en brukerundersøkelse som IT-avdelingen (ITA) nylig gjennomførte blant studentene. 34 prosent svarte, blant dem var Bjørn Jørgensen fra Tromsø.

Bjørn Jørgensen (t.v.) fikk overrakt en iPhone 6 av Kai Mathisen, fordi han deltok i brukerundersøkelsen. Foto: Trond Jenssen

– Jeg er glad for at ITA ønsker tilbakemeldinger fra studentene, og vil nok benytte anledningen til å komme med flere tilbakemeldinger enn bare i brukerundersøkelsen, sier Jørgensen, som studerer samfunnsøkonomi og har ambisjoner om stipendiat etter avsluttet master.

Ble premiert
Han var en av tre heldige studenter som ble trukket ut til å vinne en premie, da resultatene ble lagt fram fredag 5. desember.

– For å øke svarprosenten blant studentene, deler vi ut tre premier, forklarer assisterende IT-direktør ved UiT, Kai Mathisen.

De to andre som ble trukket ut, var Thomas Ørvik, som vant et nettbrett og Jan Henning Jakobsen, vinner av MS Surface Pro 3.

Lover bedring
At stadig flere velger å bruke eget utstyr, krever bedre strømtilførsel og et trådløsnett som er dimensjonert for et økende antall brukere og trådløse enheter. I undersøkelsen svarer 33,7 prosent at de er minst fornøyd med tilgangen til strøm, og 30,9 prosent er minst fornøyd med det trådløse nettet.

– ITA tar aktivt tak i tilbakemeldingene fra studentene. Vi tar dem på alvor, sier Mathisen.
Han forteller at ITA er i dialog med Avdeling for Bygg og Eiendom (BEA) når det gjelder tilgangen til strøm. Ifølge ham, er situasjonen blitt bedre siden forrige brukerundersøkelse. Mathisen forstår at brukerne ikke er helt fornøyd med det trådløse nettet på grunn av veksten i både trådløse enheter og flere brukere. Han legger til at dette blir bedre når utbyggingen av trådløsnettet på campusene blir ferdig.

– ITA skulle gjerne vært kommet lenger med utbyggingen, men det blir bedre, sier han.

Mobil print
Det var studentenes svar i brukerundersøkelsen for to år siden som førte til at tjenesten mobil print ble innført, der studentene kan skrive ut fra mobile enheter. Årets undersøkelse viser at studentene har blitt mer fornøyd, men fortsatt svarer 16 prosent at utskrift er en av tjenestene de er minst fornøyd med.

– Både trådløsnettet og mobil print er tjenester som har fokus på seg fra ITAs side, og de skal bli bedre. Vårt budskap til studentene er uansett at det nytter å gi tilbakemeldinger, sier Mathisen.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 10.12.14 00:00 Oppdatert: 12.12.14 13:19