Mads Gilbert mottar pris i Dubai

Mads Gilbert får medisinsk pris for sitt humanitære arbeid

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 17.12.14 00:00 Oppdatert: 30.10.18 10:21

Mads Gilbert mottar pris for sitt humanitære arbeid
Mads Gilbert vinner pris for sitt humanitære arbeid. Foto: UiT

Mads Gilbert, klinikkoverlege ved Akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, og professor i akuttmedisin ved Universitetet i Tromsø, blir tildelt Hamdan, en internasjonal medisinpris. Prisen ble utdelt 15. desember i Dubai, De forente arabiske emirater. Gilbert får prisen på bakgrunn av sitt engasjement på Gaza-stripen, og sitt imponerende arbeid innen traume- og akuttmedisin.

Til sammen er det 19 vinnere av forskjellige kategorier. Gilbert er en av fire vinnere av den humanitære prisen. De andre vinnerne er The Carter Center fra USA, stiftelsen Noor Dubai fra De forente arabiske emirater og dr. Melvin Korkor fra Liberia.

Dette er den åttende gangen prisen blir delt ut siden 2000. Vinnerne har blitt valgt ut fra ei lang liste personer og organisasjoner som har bidratt i humanitært arbeid under ekstraordinære omstendigheter som epidemier, sult, krig og naturkatastrofer.

Les også: Her blir Mads Gilbert kommandør av St. Olavs ordenen

Har utmerket seg

Gilbert har utmerket seg som lege, akademiker, politiker og aktivist. Han begynte sitt arbeid i Palestina på 70-tallet, og har flere ganger deltatt i humanitært arbeid i Palestina og Libanon. I tillegg har han gjort en betydelig innsats i Burma, Afghanistan, Algerie, Iran og Sri Lanka.

Prisen blir delt ut under en storslått seremoni av Sheikh Hamdan Bin Rashil Al Maktoum.

Gilbert er også nøkkeltaler for Dubai International Conference for Medical Sciences som vil bli holdt i forbindelse med prisutdelingen.

Takket være Gilberts innsats har Gaza vært Tromsøs tvillingby siden 2001.

Les også: Sterke skildringer fra Gaza

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder